ROCKS

∗∗∗∗∗

Intens og gribende ungdomsfilm.

Seks unge piger på omkring 15 år står på toppen af en bygning og kigger ud over den ikoniske London Skyline. Og hva så ? siger de til hinanden og griner. Det er første skoledag efter sommerferien. De er iført de obligatoriske engelske skoleuniformer. Humøret er højt. Rocks(Bukky Bakray) har fulgt sin lillebror Emmanuel(D’angelou Osei Kissiedu) i skole. De bor med deres mor i et slumkvarter i East-London. Da de kommer hjem fra skole, finder de en seddel fra hende, hvor hun beklager, at hun har forladt dem, men at hun kommer tilbage. Det er ikke første gang det er sket. Hun har efterladt en konvolut med lidt penge.

Starten på ROCKS en hjerteskærende og stærk film, om en ung piges kamp for at undgå at komme i myndigheders søgelys, og dermed blive skilt fra sin bror. Hun ringer uden held gang på gang til sin mor. Man får helt ondt i maven, af at se på det. Du bliver nødt til at fortælle en voksen om din mor, siger hendes veninde Roche( Shaneigha-Monik Greyson) til hende. Rocks nægter. Da myndighederne får nys om situationen, forsøger hun at flygte ved at bo med sin lillebror hos venner, på usle herberg m.v.

I bund og grund er det jo en dybt alvorlig film om omsorgssvigt, men det lykkes filmen at balancere på et knivsæg mellem det trøstesløse og det opløftende. Der er ikke langt fra gråd til latter. Rocks har trods situationen en imponerende styrke og ukuelig optimisme. Men det koster på andre fronter. Nogle af hendes venskaber krakelerer. Hun har ikke den frihed, hun havde tidligere. Hendes ansvar for Emmanuel bevirker, at hun ikke kan gå ud og more sig med vennerne som før. Da hun en dag kommer op og skændes med en veninde siger hun: Du har ikke prøvet at lide, Jeg har ingen tilbage, så det betyder ikke noget, hvis du skrider. Jeg har hverken en mor eller far.

Filmen virker nærmest som en dokumentar. De unge skuespillere spiller med en overbevisende naturlighed. Rent praktisk har de har også hjulpet filmholdet med at skabe karaktererne og miljøet. Man kommer til at tænke på nogle af Ken Loachs socialrealistiske dramaer f.eks.Cathy Come Home, som handler om hjemløshed.

Kameraet er let håndholdt, hvilke skaber dynamik og autenticitet. Vi ser en del af karakterernes egne mobiloptagelser af hinanden. Et interessant islæt.

Bag filmen står Sahra Gavron, der bl.a. har instrueret filmen Suffragate(2015), et periodedrama om britiske kvinders kamp for stemmeret i starten af det forrige århundrede.

ROCKS er ikke en ungdomsfilm, som man ser flest. Det er en intens og gribende film om en teenager, som pludselig må påtage sig en voksenrolle. En film der giver stof til eftertanke og diskussion.