Ferskenlunden i Catalonien

∗∗∗∗∗

I filmens første scene ser vi, en kran løfte en gammel bil op og fjerne den midt i en smuk ferskenplantage, hvor plukkerne er i fuld gang med at plukke årets høst. Plukkerne på plantagen ser lamslået til. De har drevet ferskenproduktion dér i generationer.

Det var bedstefar Rogelio(Josep Abad), der i sin tid startede ferskenproduktionen på baggrund af en mundtlig aftale med den oprindelige landejer. Aftalen blev aldrig nedfældet på papir, og nu må familien bøde for det, og se deres smukke ferskenlund, som de har passet og plejet gennem generationer, blive omdannet til en kæmpe solcelle-park. Grundlæggende et godt formål, men en katastrofe for familien. Man tænker, hvordan kan det egentlig lade sig gøre, når ferskenproduktionen er familiens livsgrundlag, at man i generationer ikke har fået en kontrakt på leje af den jord, som er så vigtig for dem. Det melder filmen ikke noget om.

Ferskenlunden i Catalonien er historien om tradition kontra modernitet. Men den er mere end det. Det er også historien om en families indbyrdes relationer. Om familietraditioner og sammenhold. Svigerdatteren bebrejder sin svigerfar, at han ikke fået gjort noget ved den manglende kontrakt i alle de år, han har været ansvarlig for ferskenproduktionen. Gamle Piniol gav mig sit ord, og det gjorde hans søn også svarer svigerfaren.

Vi befinder os i nutiden og familiens yngre generationer vil også bruge deres liv på andet end frugtproduktion. Vi følger dem i byen og i nattelivet. Ganske almindelige unge mennesker på diskotek, med kærester og egne drømme om et godt liv.

Ferskenlunden i Catalonien er en film om en tæt knyttet familie, der må se deres livsgrundlag gennem generationer smuldre. De har nok haft på fornemmelsen, at det kunne ske en dag. I hvert tilfælde har faderen Quimet opfordret sine børn til at prioritere skolen frem for høsten, et tegn på, at han inderst inde godt ved, hvor det bærer hen.

De medvirkende i filmen er ikke professionelle skuespillere, hvilket er med til at give filmen en særlig autentisk nerve. De gør det godt over en kam, også familiens mindre børn.

Bag filmen står Carla Simón, der selv kommer fra en familie, der har dyrket ferskner gennem generationer. Hun har således haft de udfordringer tæt inde på livet, gamle familiegårde har måtte kæmpe med i mødet med den industrielle udvikling. Carlá Simon er bl.a. kendt for sin debutfilm Sommeren 1993, der også foregår på landet i Catalonien. Et psykologisk drama, der er baseret på hendes egen opvækst, hvor hun i 1993 som seks årig mistede begge sine forældre pga. AIDS og måtte flytte fra Barcelona til en lille landsby i Catalonien, for at bo dér med sin onkel og tante.

Ferskenlunden i Catalonien er smuk og gribende. Et sanseligt portræt af en verden i konstant forandring. Filmen vandt Guldbjørnen i Berlin i år og er næste års spanske Oscar kandidat.

Instruktør: Carla Simón

Premiere: 10. november 2022