A Hologram for the King

∗∗∗∗

Anmeldt af Eva Zierau.

Morsom komedie med Tom Hanks.

Året er 2010. Verdensøkonomien er i krise. Det er den amerikanske konsulent Alan Clay(Tom Hanks) også. Han har lige været igennem en grim skilsmisse. På jobfronten har han haft nogle gevaldige nedture. Nu har han fået en sidste chance, hvor han skal forsøge at sælge et holografisk telekonferencesystem til kongefamilien i Saudi Arabien.

Fra det øjeblik han lander i Jeddas lufthavn hober problemerne sig op. Sendrægtighed og nedladenhed er ikke just Clays spidskompetencer, hvorimod disse træk synes at gennemsyre saudiernes. Clay er inviteret til et møde i Jedda med kongen, som han har mødt som ung på universitetet i England. Det viser sig, at Kongen ikke har været i Jedda i 18 måneder. Han rejser jorden rundt, og hans medarbejdere påstår hver dag hårdnakket, at han kommer dagen efter, så Clay befinder sig i en venteposition. Sideløbende kører historier om Clays møde med en danske frisindede Hanne(Sidse Babett Knudsen), den modige kvindelig læge Zahra(Sarita Choudhury)  og den unge 80er popelskende chauffør Yusef(Alexander Black), som forsøger at lære Clay at begå sig i den arabiske kultur.

Hologram på tæppe

A Hologram for the King er ikke en stor film, men den er ret morsom. Filmen bygger på Dave Eggers bog a samme navn. Da bogen udkom i 2012 blev Tom Hanks grebet af den og besluttede sig for at filmatisere den med sig selv i hovedrollen og den tyske TomTykwer som instruktør. Som sagt så gjort.

Havde det ikke været for Hanks fremragende præstation, havde filmen ikke fungeret. Han bruger hele paletten. Han er fandenivoldsk, sårbar og morsom. Charme skorter det heller ikke på. Igennem Clay betragter vi det saudiarabiske system fra oven. Det er ikke et rart syn. Vi hører om kvindeundertrykkelse, flerkoneri, offentlige henrettelser, indbyggernes angst for regimet og saudiernes dårlige behandling af landets mange fremmedarbejdere. Intet nyt under solen set med vestlige øjne, men det bliver præsenteret på en måde, der fænger. I det hele taget er A Hologram for the King en højaktuel kommentar til kultursammenstød mellem vestlige og ikke vestlige værdier.

Tykwer og Hanks fik ikke lov til at optage filmen i Saudi Arabien. Filmen er optaget i Marokko. Vi ser underskønne naturbilleder, der bliver siddende på nethinden længe efter, at vi har forladt biografen.

Hologram ørken

Vi har nylig anmeldt andre film om kultursammenstød bl.a. Dheepan om en tamilsk flygtning, der med sin familie flygter til Frankrig og bosætter sig i en ghetto udenfor Paris, og Mustang en forrygende film om en flok unge pigers oprør mod kvindeundertrykkelse i dagens Tyrkiet. Begge havde premiere i Danmark her i marts.

Med lidt god vilje vækker A Hologram for the King mindelser om Romeo og Julie. Blot med midaldrende karakterer. Clay og Zahra vil hinanden, men deres vidt forskellige kulturelle baggrund gør kærligheden kompliceret.

Hologram et grin

A Hologram for the King er ifølge Tykwer, der har en lang filmkarriere bag sig, en komedie. ”Vi har skabt en krisekomedie, som retter opmærksomheden mod, at vore økonomiske strukturer er ved at falde fra hinanden og apokalypsen synes at true lige rundt om hjørnet. – Vi bruger komedien til at favne tragedien som en ballon, man prikker til med en nål, så den eksploderer, og energien, der slippes ud, er munter”.

Balloner eller ej. Selve historien er flere steder lidt tynd, men gå bare ind og se filmen om ikke andet for Tom Hanks præstation og de flotte naturbilleder.

Instruktør: Tom Tykwer

Premiere: 18. maj 2016