A Man Called Otto

∗∗∗∗

A Man Called Otto er en bittersød komedie om en gamle sur mand. Vi kender ham alle. Han brokker sig over alt og alle og er aldrig tilfreds. Indrømmet, det kan også være en kvinde, der har svært ved at fokuserer på tilværelsens lyse sider, men dem hører vi sjældent om.

Filmen bygger på den svenske bestseller En Mand Som Heter Ove  som i en engelsk udgave lå på New York Times Bestsellerliste i 42 uger, og som i øvrigt blev filmatiseret i 2016. Ifølge Det Svenske Filminstitut er En Mand Som Heter Ove den tredje mest sete svenske film nogensinde, og den blev i sin tid nomineret til to Oscars. Hovedrollen som Ove blev spillet af en af Sveriges mest elskede og prisvindende skuespillere, Rolf Lassgård, som vi bl.a. kender for Susanne Biers film Efter brylluppet.

I den nye amerikanske udgave hedder Ove, Otto(Tom Hanks). Han er en gnavpot af rang, der efter sin kones død ikke ser noget formål med livet. Ja, han vil hellere end gerne af med det og prøver ihærdigt flere gange på at gøre en ende på det, men bliver hver gang forstyrret af sine nye emsige naboer, en børnefamilie på snart fem personer.

Kvinden Marisol(Mariana Trevino) er højgravid med sit tredje barn. Er der noget Otto ikke kan udstå, er det irriterende unger og deres talentløse forældre. Marisol er fløjtende ligeglad med Ottos afvisende og uvenlige adfærd. Hun er et tolerant, positivt og varmt menneske. Fødslen nærmer sig, hun vil gerne lige nå at få et kørekort, inden hun nedkommer, og hun mener, at netop Otto er den helt rigtige til hjælpe hende med at få det. Og så kan han meget praktisk også lige se efter børnene, når hun skal nedkomme, så hun kan få sin mand med til fødslen.

Om det lykkedes hende at overtale Otto skal være usagt. Men kedeligt er det ikke. Tom Hanks, der har medvirket i utallige amerikanske film som Forrest Gump, Sleepless in Seattle og Elvis, for bare at nævne nogle enkelte, har også været med til at skrive manuskriptet til filmen. Han yder en stærk præstation som den sure, gnavne og intolerante Otto. Man fornemmer, at Hanks har moret sig kosteligt med at spille denne for ham noget atypiske hovedrolle. Mariana Trevino, der spiller Marisol, er en af Mexicos mest kendte og elskede komedie skuespillerinder. Hun sætter Ottos negative tilgang til verden på en prøve. Hun er sjov og pudsig og mestrer fint såvel komikken som dramatikken i filmen.

A man called Otto er en tankevækkende og sjov dialogbåren film. Kan anbefales ikke mindst til gamle sure mænd.

Instruktør: Marc Forster

Org. titel: A Man Called Otto