A Star is born

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

A Star is Born er en Hollywoodklassiker, der har været filmatiseret adskillige gange. Bl.a. i 1976 med Barbara Streisand og Kris Kristofferson og i 1954 med Judy Garland og James Mason.

I den nye version af spiller Lady Gaga sangfuglen Ally og Bradley Cooper, som i øvrigt også er filmens instruktør, rockmusikeren Jackson Maine.

I første scene ser vi Jackson sluge en håndfuld piller lige før han skal på scenen foran et propfyldt stadium. I næste møder vi Ally, der arbejder som oprydder på en restaurant i NY. Ikke just et misundelses værdigt arbejde. Ally har en drøm. Hun vil være sangerinde. Hun skriver sine egne sange og har en guddommelig stemme. Hun har banket på diverse agenters døre. Hver gang får hun den samme besked. Hendes sange er originale, og hendes stemme fantastisk, men hun er ikke smuk nok til at gøre sig i musikbranchen. Da hun ved et tilfælde møder Jackson på en bar, hvor hun synger for at tjene lidt ekstra, forelsker de sig hovedkulds i hinanden. Jackson fører hende ind i sin verden, og hun begynder at optræde med ham til hans koncerter. Publikum er euforisk. Snart bliver hendes stormende succes omvendt proportional med hans deroute.

A star is borne er en gribende film om kærlighed, kreativitet og prisen for berømmelse. En på en gang opløftende og sørgelig film.

Det er Lady Gagas første store rolle i en spillefilm, og hun er blændende. Hun portrætterer Alley som på en gang stærk og skrøbelig. Især de scener, hvor Ally viser sin sårbarhed er gribende. Det er uvant at se den stærkt ekspressive Lady Gaga så afdæmpet og følelsesfuld som i denne film. Hun udtaler i et interview på tv-programmet The Late Show, at hun under optagelserne af filmen spillede uden makeup og den brune hårfarve var hendes egen. Da journalisten spørger, hvordan det er at spille sig selv, svarer hun prompte: Uden makeup og ufarvet hår er ikke mig. Jeg er Lady Gaga.

Musikken spiller selvsagt en væsentlig rolle i A Star is Born. Soundtracket til filmen er bl.a. skrevet af Lady Gaga og Bradley Cooper. Der er både tale om rå og iørefaldende musik. Nogle af de smukkeste scener i filmen er, når Ally sidder spiller og synger, og hvor vi ser hendes udtryksfulde ansigt spejle sig i det sorte blanke flygel. En sang som I’ll Never Love Again går lige i hjertekulen.

A Star is Born er flot og gribende. Rigtig god underholdning, hvilket ikke mindst kan tilskrives Lady Gagas og Bradly Coopers præstationer. Man fornemmer en åbenlys kemi mellem de to.

Så er du til musikfilm, så  er denne seneste, og nok ikke sidste, udgave af klassikeren A Star is Born et must.

Instruktør: Bradly Coopers