William Heinesen – Billedmageren. Bog fra forlaget Torgard.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Betagende smuk bog om den færøske digter William Heinesen – som billedmager.

En gang imellem udkommer bøger som er ”lidt ved siden af” – lidt skæve i forhold til mainstream – og sådan er det med dette værk, der afdækker den berømte forfatter William Heinesens ”bibeskæftigelse”: billederne. Forlaget Torgard begyndte i 2008 at udgive oversat færøsk litteratur og har siden udvidet feltet til at være orienteret mod det nordiske og canadiske, og her passer Heinesen stadig perfekt ind.

William Heinesen blev født i 1900 og fik 91 år på jorden. Som forfatter opnåede han den højeste anerkendelse: Holbergmedaljen i 1960, medlem af Det danske Akademi i 1961, Nordisk Litteraturpris i 1965, i 1981 Ingenio et Arti, i 1985 Sonning Prisen samt en lang række andre udmærkelser. Hans berømteste bog er ”De fortabte spillemænd” fra 1950. Gøres hans forfatterskab op, siges der at være 7 digtsamlinger, 7 romaner, og 7 essaysamlinger.   Men han var meget mere, for ved siden af passede han familiens blomstrende købmandshandel indtil midten af 1950-erne, og så var han billedkunstner.

William Heinesen. Fra bogen William Heinesen. Billedmageren. Forlaget Torgard.

Heinesen holdt tilsyneladende billedmageriet som en hobby, har han selv udtrykt, men ferm var han,  og efter billedudvalget i bogen at dømme synes værkerne at falde i nogle få hovedkategorier. Karikaturtegninger, herunder adskillige portrætter, malerier med en dæmonisk, sfærisk stemning, akvareller, ofte med trolddomsmotiver – og i de seneste år papirklip og collager med trolddomsmotiver i en knap og næsten naivistisk stil.  De fleste billeder rummer en høj grad af humor og munterhed – når der ses bort fra malerierne. For her råder der en tung stemning, som en vinterdag, hvor solen kun er oppe få timer.

Bogen om Heinesen som billedmager er rigt illustreret, og det er godt, for de færreste kender vel denne om ikke oversete side af William Heinesens livsværk, så dog underprioriterede. For billederne har stået i skyggen af det litterære.  Den forklarende tekst er stram, men fornuftigt skrevet af Bárður Jákupsson. Der er heldigvis henvisninger til de mange citater, men et egentligt  register mangler.

Nærlæses de forskellige billeder, er der mange henvisninger til syddanske billedkunstnere i årene omkring 1920-1930. Og Heinesen opholdt sig da også i København i lange perioder og var på forskellig vis knyttet til de fremmeste kunstnere. Der ses ligheder med bl.a. kunstnergruppen ”De Fire”, som bestod af Karl Larsen, Axel Salto, Svend Johansen og Wilhelm Lundstrøm. Men også H.C. Andersen skimtes i papirklippene og Storm P. i de tegnede portrætter, der nemt kammer over og bliver karikaturer.

Sjove er hovedparten af billederne, og interessant er det at blive klogere på en kunstner, der var så alsidig og magtede  så forskellige udtryk.

William Heinesen (illustration til Henrik Ibsens digt: Peer Gynt. Fra bogen William Heinesen. Billedmageren. Forlaget Torgard.

En oplagt gaveide til alle nordisk orienterede – eller til mennesker med bare en gnist af tro på huldrefolket eller andre dæmoner, som regerer i det underjordiske.