Set og oplevet af Ulla Strømberg.
Meget var vendt på hovedet ved søndag aftens Reumert-prisuddeling.
![Foto: U.S.](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2015/06/15.06.23.-reumert-lige-gulv-1024x765.jpg)
Af med stiletterne og op på stilladserne var betingelsen for mange af de festklædte damer til Reumert-uddelingerne. Men det afslappede look gjorde nok ikke så meget, for stedet var bagscenen i Skuespilhuset fyldt op med retro-sofaer fra 1960erne. Og værterne, altså de dertil hyrede, var i T-shirts, røde sneakers og stramme cowboybukser samt ternede skjorter. Mens den rigtige vært, Bikubenfondens direktør, vist først viste sig, da hædersprisen skulle uddeles.
På tilskuerpladserne sad kronprinsessen i fejlfri, hellang hvid silkekjole, mens kronprinsen var i smoking. Joh, vi var til teater, på den ene og den anden måde.
Der er sket en udvikling, siden den første uddeling af Bikuben-penge i 1998, hvor Bodil Udsen modtog prisen, og Jarl Friis Mikkelsen skulle være morsom. Alle mulige teatre har efterfølgende lagt rum til løjerne, som nu var det blevet til back stage sjov.
![Reumert 2015. Pressefoto: Jakob Boserup. Bikubenfonden.](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2015/06/15.06.23.-reumert-værter-mm-jakob-boserup-Bikubenfonden-1024x682.jpg)
Det bedste ved aftenen i år var orkestret og værterne. De for rundt med Troels Thorsen i spidsen, som var de ved at optage en børne-tv-udsendelse. I det hele taget var der noget juvenilt over showet, men også en befriende uhøjtidelighed. Bandeordene fløj rundt blandet op med ord som ”liderlig”, der blev nævnt i hver anden sætning. Var det for sjov? For alvor – eller blot fordi de var nervøse, mens konfettien regnede ned over prismodtagerne, som i år ikke fik lov at holde takketaler. Tale fik til gengæld nogle ukendte kulturkonsumenter. Pænt iscenesat, men igen: det gode var orkestret og værterne, mens de forskellige teaterpræstationer, som jo har været til eksamen hos juryen, kun blev omtalt i ekspresfart uden understøttende billeder og film. Også det var nyt i år.
![Reumert 2015. Foto. U.S.](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2015/06/15.06.23.-reumert-skævt-1024x765.jpg)
I pressematerialet forud for seancen var der gjort meget ud af vipper og kendisser. Den røde løber blev da også godt slidt med tv-reportage i en hel time forud for selve showet, som, ifølge værterne, skulle gøre et godt afbræk i DR K’s muntre samlebånd af reportager fra Anden Verdenskrig.
Men jeg savnede nogle af de store, modne koryfæer inden for dansk teater. Var de blevet siet fra – eller vidste de, at der blev skruet op for højtalerne?
![Reumert 2015, Kirsten Dehlholm og Bikubenfondens direktør. Pressefoto: Jakob Boserup.](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2015/06/15.06.23.-jakob-Boserup-bikubenfonden-kirsten-dehlholm-1024x682.jpg)
Nåh, ja, priserne: Prismodtagerne var ikke nødvendigvis de rigtige. Godt at Kirsten Dehlholm fik den store pris, men ellers var der vel lidt politik i tildelingerne: Lidt til provinsen og lidt til det alternative og glem aldrig Det Kongelige Teater! I øvrigt var aldersgennemsnittet ret højt for både hovedprismodtager, birollerne, instruktør og danser. Var det en bevidst handling, eller er modne kunstnere bare gode eller de bedste? Det kan i hvert fald glæde alle dem, der ikke er nitten et halvt længere.
Men kan man vurdere kunsten med målfotografering, så vinderen virkelig har vundet over de andre? Nej. I bund og grund er kunstneriske prisuddelinger absurde og her altså: absurd teater. Det siges dog, at kunstnerne ælsker det og ælsker glamour og ælsker at komme i fjernsynet.
Derfor opfandt Bikubenfonden sammen med Christian Have Reumertpriserne.