Menu Luk

 

6 stjerner til Alban Lendorf og Roland Petit, 4 stjerner til Romeo og Julie.

Den unge mand og døden – og Romeo og Julie, to balletter.  

Alban Lendorf og Bellevue Sommerballet.

Kun 4 dage er der sommerballet på Bellevue, men det nås endnu lørdag aften og søndag d.27.8. kl.15.00.

Le Jeune Homme et la mort. Bellevue Teatret. Alban Lendorf. 2023. Foto Robin Skjoldborg.

Alban Lendorf er det hele værd. 18 minutter i Roland Petits ”Le Jeune Homme et la Mort” – fra 1946 med musik af Bach. Flot danset af Lendorf med store spring og væltede stole. Superdanseren synes  at have genvundet sin gamle kampform.  Der er koncentration og nerve i hver en muskel. Hans meddansende, Cassandra Trenary, gør det imponerende stramt og sammen nærer de mange nostalgiske tanker tilbage til det høje niveau, som fandtes på Det Kongelige Teater i 1960erne og 1970erne. Forrygende gæstespil på Det Kongelige Teater understøttede teatrets repertoire, der bl.a. bestod af de samtidige internationale koreografers værker. Men ”Le Jeune homme et la mort” blev dog aldrig opført i København.

Le Jeune Homme et la mort. Bellevue Teatret. Alban Lendorf og Cassandra Trenary . 2023. Foto Robin Skjoldborg.

Roland Petit var kun 22 år gammel, da han som ung danser og koreograf fik denne en-akter af Jean Cocteau, den store digter og teatermand som hørte til i kredsen af eksperimenterende kunstnere i 1920ernes Paris.  Siden blev denne ballet lidt af et bravurnummer, som Zizi Jeanmaire, gift med Roland Petit, dansede med Rudolf Nurejev, og også Baryshnikov har været tiltrukket af denne ballet.

Le Jeune Homme et la mort. Bellevue Teatret. Alban Lendorf. 2023. Foto Robin Skjoldborg.

Selvfølgelig er der lidt tidsmærkning i trin og i den draperede dekoration, men det passer fint til den ulykkelige unge mand og hans uheld i kærlighed. For kvinden vil ikke have ham og lokker ham til sidst mod galgen, mens Bachs toner understreger skæbnens triste greb.

Le Jeune Homme et la mort. Bellevue Teatret. Alban Lendorf og Cassandra Trenary . 2023. Foto Robin Skjoldborg.

Denne ballet, som Flemming Flindt ikke satte op i sin tid som balletchef på Kongens Nytorv, har mange referencer til den senere ballet ”Enetime”, Flemming Flindts debut som koreograf i 1963 (i Tv). Selv om rollerne er byttet om, hvor det hos Ionesco og Flindt er manden, der driver den unge pige i døden, er der mange lighedstegn med væltede stole og kraftigt spredte ben, som må være kommet til Flindt fra Roland Petits ældre værk.

Ballet Romeo og Julie af Quorum Ballet. 2023. Bellevue teatret. Pressefoto.

Første del af sommerballetten på Bellevue Teatret er et gæstespil fra Portugal med dansegruppen Quorum Ballet. Lederen er koreografen Daniel Cardoso. Han har i sin version af ”Romeo og Julie” skåret Prokofievs musik til ca. 60 minutter. Her på Bellevue Teatret spilles live af en orkester bestående af unge konservatorieelever fra København dirigeret af Max Artved. Ganske charmerende som en fin kontrast til danserne midt på scenen. Musikere og dansere klarede publikums mange umotiverede klapsalver fint hen igennem balletten.

De 8 dansere – fire mænd, fire kvinder, fortæller ikke Shakespeares historie om ung kærlighed mellem rivaliserende familier. Her bliver det mere abstrakt, mænd kæmper mod mænd, kvinder danser sammen, og så er der kærligheden, som  omgivelserne ikke vil have. De otte dansere er moderne i den forstand at præcisionen kun ligger hos de fire kvinder, mens mændene på den lille scene synes noget utilpassede og dermed ikke i synk.  Men sværest er det, at Prokofievs musik er så fortællende. Har man set den i dag udskammede John Neumeiers vidunderlige ballet af samme navn med samme musik – måske 20 gange eller mere, er det svært ikke at tænke på de logiske scener, han skabte. Også den svenske Birgit Cullberg havde fat i denne kærlighedshistorie, og hendes balletversion var også meget rørende og fulgte musikken.

Ballet Romeo og Julie af Quorum Ballet. 2023. Bellevue Teatret. Pressefoto.

Denne portugisiske version er helt anderledes og kunne snildt have haft en hel anden musik og måske dermed have ramt mere rent.  For nu er musikken så fuld af fortælling,  og koreografen trækker i en anden og mere fysisk retning, således at kærlighedsscenerne har mest fylde. Hele tre elskende par fordømmes af omgivelserne.

En god scenografi og et meget fint og effektivt lysdesign hjælper forestillingen på vej sammen med de unge musikere ude på fløjene.

Et flot initiativ af Bellevue Teatret, der tager den gamle tradition med sommerballet op igen. Teatret producerer selv Roland Petit-balletten, og den må meget gerne vende tilbage – ikke at den skal afløse “Folk og røvere” og gå i 40 år, men mere end de fire forestillinger, der er lagt op til i denne omgang fortjener publikum. Skynd jer af sted til Klampenborg – i aften eller i morgen kl.15.

Ps et hjertesuk:  Bellevue Teatret eksperimenterer lidt rigeligt med program-layouten  i denne omgang. Det er lidt håbløst med en lang seddel, hvor man nærmest leder forgæves efter oplysning om dansere, etc.

 

 

LE JEUNE HOMME ET LA MORT

Cassandra Trenary

Alban Lendorf

 

ROMEO & JULIET

Quorum Ballet

Musikere fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium

LE JEUNE HOMME ET LA MORT

Koreografi: Roland Petit

Musik: J.S. Bach

Instruktion: Luigi Bonino

 

ROMEO & JULIET

Quorum Ballet

Musik: Sergej Prokofjev

Koreografi: Daniel Cardoso

www.bellevueteatret.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *