Kulturkupeen

Alcina. Opera af Händel med Operaakademiet.

Kommenteret af Ulla Strømberg.

Det blev en begavet aften på Takkelloftet med Operaakademiet, som har kastet sig ud i barokoperaen ”Alcina” af Händel  – opført  første gang i 1735 i London.

Sangerne er gode, og formatet i det ikke alt for store rum på Takkelloftet klæder stemmerne. Der er fin overensstemmelse imellem det 8 mands store orkester, Ensemble Storstrøm, som spiller under ledelse af Casper Schreiber, og hele ensemblet, der også tæller yngre studerende.  Jeg kan derudover varmt anbefale instruktøren Ebbe Knudsens introduktion før forestillingen. Her sagde han desværre meget lidt om musikken,  men en masse om de kærlighedsvibrationer, der var lagt ned i hver figur i den ganske kringlede handling.  

Historien er hentet fra det italienske epos “Orlando Furioso”  af Ariosto ( 1532) og bevæger sig i eventyrland på en forhekset ø. Her har dronningen magiske evner og hendes skønhed virker dragende på mænd, som hun hurtigt forvandler til dyr. Men det går galt med Ruggioro, som hun forelsker sig i, og de magiske evner forsvinder. Samtidig tropper også Ruggioros elskede op (i mandsdragt) og vil have han tilbage til civilisationen. Også Alcinas søster leger åbenlyst med kærlighedens muligheder.

Alcina, Operaakademiet. Det Kongelige Teater. Takkelloftet. Pressefoto.

Vi er fra Händels hånd i et klassicistisk/rokokomiljø, men instruktøren har valgt at lægge historien op i 1800-tallet – måske fordi han også har været optaget af Søren Kierkegaards forhold til begrebet kærlighed og de tre stadier.  1800-tallet og det biedermeierske fungerer nu fint, men sangerne er meget fysiske i deres tilstedeværelse og i nærkontakt. Sådan var det hverken i 1700-tallet eller 1800-tallet – men måske på den fortryllede ø!

Alcina, Operaakademiet. Det Kongelige Teater. Takkelloftet. Pressefoto.

Hos Händel er der to bukseroller, dvs, mezzosopraner som agerer unge mænd og oveni er der en række koleraturer i italiensk stil.   De enkelte sangere havde alle scenisk nærvær og mange af stemmerne var overraskende smukke at lytte til, mens den barokke lyd måske var mindre tilstede.  Men musikensemblet spillede jo også på moderne instrumenter.

Forside fra bogen:
A Pocket Companion for Gentlemen and Ladies. Ca. 1725.

Med få sceniske virkemidler og smukke kostumer lykkedes det at skabe en fin stemning af en sprængfarlig kærlighedens oase, hvor ingen kan være sikre på om ikke de snart selv er forvandlet til en abe, en løve eller en ulv.

Forestillingen på Takkelloftet er en god måde at lære en sjældent opført opera at kende på – og ikke mindst møde morgendagens operastjerner. Held og lykke til de unge.

  • Kom lige til at tænke på, at historien måske minder lidt om Paradis Hotel – så det var også en iscenesættelsesmulighed!

G.F. Händel.

  • Georg Friedrich Händel (1685-1759) var født i Halle – og startede karrieren i Tyskland. Siden tog han til Italien og blev inspireret af den italienske opera og fra 1712 var han bosat i England, hvor han fortsatte den italienske operalinje og komponerede i alt 46 operaer. I de sidste mange år helligede han sig de store oratorier og anses i dag for at være Englands nationalkomponist.

Alcina – af Georg Friedrich Händel.

Alcina: Clara Cecilie Thomsen / Lydia Hoen Tjore
Morgana: Julia Ojansivu
Ruggiero: Fanny Kempe / Miriam Alexandra Hoff / Kari Dahl Nielsen
Oberto: Cassandra Lemoine
Bradamante: Sara Maria Bergström / Kari Dahl Nielsen
Melisso: Joakim Larsson
Oronte: Johan Olsson

 

Ebbe Knudsen, instruktøren på Operaakademiets opsætning af Händels Alcina, giver en 30 minutters lang introduktion til forestillingen hver aften inden forestillingens start.

Mød op på Takkelloftets foyer inden kl. 18.45.

www.kglteater.dk

Spilledage og billetter:

https://kglteater.dk/calendar/?f-title=27185