Kulturkupeen

Anette Harboe Flensburg på Nivaagaards Malerisamling.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Anette Harboe Flensburg på Nivaagaards Malerisamling.

Ethvert kunstmuseum med respekt for sig selv og vist også fra kollegerne skal helst ombygge eller tilbygge det mest af tiden. De rige, private fonde stiller gerne op med store millionbeløb til alt, hvad der vedrører mursten, vinduer og klimaanlæg. Staten derimod foretrækker at putte penge i motorveje og futtog. Sådan er rollerne fordelt for tiden jf. det store, brede, politiske forlig i dag, d.28.6.2021, hvor der øremærkes 165 milliarder kroner til infrastruktur fra motorveje, stier til tog.

På Nivaagaard var en modernisering af både ovenlys og klimaanlæg mere end påkrævet, for museet har ikke kunnet administrere luftfugtighed og nedkøling. Det er alfa og omega i moderne museumsdrift, hvis et museum ønsker at låne verdenskunst.

Anette Harboe Flensburg. Træerne Findes. Nivaagaards Malerisamling 2021. Udsnit af maleri. Foto: US.

Nu er en del af museet ombygget, og i de nyrenoverede, lyse sale med fint,  genetableret ovenlys passer Anette Harboe Flensburgs oliemalerier godt ind. Man skulle næsten tro, at det hele var skabt med henblik på markeringen af de nye rum med ufarligt ovenlys og sammenhæng imellem ude og inde. Sådan er det nu ikke, for udstillingen ”Træerne findes”, med reference til digteren Inger Christensen, er et flerårigt samarbejde imellem tre museer, der udover Nivaagaard også tæller Johannes Larsen Museet i Kerteminde og Skovgaard Museet i Viborg.

Anette Harboe Flensburg. Træerne Findes. Nivaagaards Malerisamling 2021. udsnit af maleri. Foto: US.

Anette Harboe Flensburg er netop blevet 60 år, og hendes refleksioner og overvejelser er på ingen måde blevet mere overfladiske med årene, tværtimod.  Arbejdsprocessen er stadig lang og teoretisk. Det handler primært om rum og flade, en del om lys, men aldrig om mennesker. Til gengæld kan et møbel snige sig ind i et af rummene. Luftige gardiner er et tilbagevendende tema og ses på de måske smukkeste af billederne fra både 2005 og 2020. Noget nyt er natur og ikke mindst træer, derfor titlen: Træerne findes.

Anette Harboe Flensburg. Træerne findes. Nivaagaards Malerisamling 2021. Udsnit af maleri. Foto: US.

Anette Harboe Flensburg er meget bevidst om sine forfædre. Hvert billede kunne næsten være en moderne kunsthistorisk lektion, for der er mange referencer. Det store katalog, som følger udstillingen, er da heller ikke bleg for at vise inspirationskilder fra henholdsvis 1400-tallet, 1600-tallet og 1700-tallet. Man kunne blive ved, for også ”moderne” malere som amerikanske Hopper må inddrages for at vise de historiske spor.

Værkerne kan dog også stå alene. Der er både store og små lærreder, der alle er blevet til efter en sendrægtig arbejdsproces. Et motiv findes, en dukkestue bygges, motivet indsættes – det hele affotograferes og projiceres efterfølgende op på et tomt lærred, hvorefter der males med en måske diffus penselshånd. Dukkestuen destrueres vist efterfølgende.

Spontanitet er en by i Rusland, men nogle af billederne har alligevel en organisk udstråling, som om der lige har været liv i det nu forladte rum. Kunstige og konstruerede er og bliver billederne, men det er vist også hensigten.

Anette Harboe Flensburg. Træerne findes. Nivaagaards Malerisamling 2021. Pressefoto.

For Nivaagaard er det fint at få udstillingen ind i de nye rum. For publikum kunne der måske godt have været lidt mere spræl og varme ved genåbningen. Men det kommer der til gengæld senere på sæsonen, hvor Wilhelm Marstrand vil fylde salene. Igen er det en samarbejdsudstilling imellem en række museer.

Al mulig ros til Nivaagaards Malerisamling, der via gode samarbejder og dygtig fundraising formår at holde det smukke sted i live. Så hvis vejen falder forbi Nivå – på vej til eller fra Louisiana og andre nordsjællandske seværdigheder, er der både café og en meget smuk park. Denne oase er selvfølgelig mest attråværdig ved rododendronernes blomstringstid, men går også an en kølig sommerdag. Og lige på den anden side af Strandvejen ligger Øresund.

Om Anette Harboe Flensburg ifølge museet:

Anette Harboe Flensburg (f. 1961) er uddannet fra Designskolen i Kolding i 1985. Hun har deltaget i en lang række udstillinger og lavet flere offentlige udsmykninger ved bl.a. Johan Borups Højskole, Uggeløse Kirke, Patienthotellet ved Rigshospitalet og Højesteret. Hun har udstillet på kunsthaller og museer som Trapholt, Kunsten, La maison du Danemark i Paris, Kunstmuseet Brandts, Bergen Kunsthal, Gl. Strand, Skagens Kunstmuseer m.fl. Hun har modtaget en række priser, herunder Eckersberg medaljen i 2017 og Ny Carlsberg Fondets Kunstnerpris i 2018.

29.6. – 29.9. 2021

www.nivaagaard.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *