Arctic

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Under forteksterne hører vi en skovl skrabe på isen. Vi ser Overgaard(Mads Mikkelsen) skrabe et kæmpe SOS i sneen. Han er er forulykket med sit lille fly. Hvorhen han end vender sig, er der sne og atter sne. Han er blot en prik i det barske arktiske landskab, prisgivet storm, kulde og sult. Vi hører et klik. Overgaard skynder sig hen til et hul i isen. Der er kommet en fisk på krogen. Han tager den op i hånden. Den kæmper for sit liv. Det samme gør han. Vi ser ham i det havarerede fly gøre sig klar til endnu en ubarmhjertig nat i det golde frosne landskab, nord for polarcirklen. Hans fødder er blåfrosne. Man fornemmer hans stærke livsduelighed og selvopholdelsesdrift. Starten på Arctic om en mands kamp mod naturkræfterne i en af verdens koldeste afkroge. Lydbilledet er metallisk, truende og dundrende. Det er ikke et rart sted at være strandet. Hvor længe han har været der, får vi ikke at vide. I nære- og ultranære billeder ser vi hans ansigt udtrykke mere end ord. Han taler af og til lavmælt til sig selv på engelsk og dansk.

En dag sker det, han har ventet på. En redningshelikopter, kommer for at hente ham. Den cirkler omkring for at finde et sted at lande. Det blæser kraftigt og pludselig styrter helikopteren til jorden og havarerer. Da han kommer hen til helikopteren, er piloten død, og en kvinde, der var med, stærkt såret.

Mads Mikkkelsen yder en pragt præstation i denne hardship-rolle som Overgård. En sand helt, der så at sige uden ord, kæmper en ulige kamp mod naturens kræfter. Man kan ikke lade være med at tænke: Kan det virkeligt være muligt med al det digitale udstyr, vi har til rådighed i dag at forsvinde i vildmarken? Hans vejviser er et simpelt kort.

Mikkelsen er i centrum i filmen hele tiden. Han er i konstant aktion, foretager sine daglige gøremål med  beundringsværdig præcision. Hans dagsorden er at holde sig i gang, så han holder frygten på afstand. Som tiden går, læser man dog fortvivlelsen i hans øjne.

Arctic handler om skræmmende ensomhed, om at presse sig helt ud til det yderste og frem for alt aldrig give op.

Visuelt finder vi pragtfulde panoreringer over den arktiske natur. Filmen er optaget om vinteren på Island. Fotografen Tómas Ørn Tómasson siger: Det er sin sag at skyde en film, hvor det ser ud som om hovedpersonen er alene hele tiden. Med jomfruelig sne, hvor man end kiggede, var det utroligt svært at sørge for, at vinklen for optagelsen ikke viste, at der havde været 20-teknikere, der havde vadet rundt over det hele.

Arctic er Mads Mikkelsens film. En imponerende solopræstation om en mands kamp mod elementerne, stort set uden dialog. Betagende og tankevækkende. Gå ind og se filmen.

Instruktør: Joe Penna

Credit film :