Unge Astrid

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Bare hendes navn, kan få os til at smile. Den svenske forfatter Astrid Lindgren, der har skænket os så mange  eventyrlige, fantasifulde og sjove børnebøger, hvor hun med humor kommer tæt på eksistentielle spørgsmål som liv og død, lykke og ulykke og ikke mindst det frie menneske, der trodser konventioner og autoriteter, hvilket hun selv og Pipi Langstrømpe er lysende eksempler på.

I første scene møder vi Astrid(Maria Fahl Vikander) som en ældre kvinde. Hun har fødselsdag og sidder alene i sin lejlighed omgivet postsække med fødselsdagshilsner fra alverdens børn. Hun gennemgår hver og en, ofte bestående af en tegning krydret med en hilsen som: Kære Astrid. Du skriver ofte om døden, men man får lyst til at leve, når man læser om den i dine bøger. Man vil bare leve.

Unge Astrid handler om Astrid Lindgrens unge år, fra hun er omkring 16 år, til hun er i 20erne. Astrid(Alba August) bor på en gård i Småland med sin gudsfrygtige mor, Hanna(Maria Bonnevie) sin pragmatiske far Samuel( Magnus Krepper) samt tre søskende. Jorden, der er familiens levebrød, er ejet af den lokale præst, der fra sin prædikestol tordner mod utugt og anden umoralsk leve vis. Astrid synes, at det er frygteligt kedeligt at lytte til præstens dundertale, og hun insisterer på at dagens tekst om Sodomar og Gomore betyder sodavand og godmorgen. Astrid er trods sine unge alder rebel, feminist og har et enestående talent for at skrive. En dag får hun tilbudt et job på den lokale avis Vimmerby Tidende. Snart indleder hun et hemmeligt forhold til bladets chefredaktør. Det kommer til at vende op og ned på hendes liv. Hun må bære på en stor hemmelighed, bliver forvist hjemmefra og flytter til Stockholm for at finde et arbejde.

I filmens intro får vi at vide, at filmen er inspireret af begivenheder i Astrid Lindgrens liv. En passus der giver rum for en vid fortolkning af fakta. Resultatet huer da heller ikke Astrids Lindgrens datter Karin Nyman, som mener, at filmen roder op i noget, som ikke kommer offentligheden ved.

Unge Astrid er gribende og underholdende. Alba August yder en flot præstation, som den på en gang usikre og stålfaste unge Astrid, der var langt før sin tid, hvad angår tanker omkring ligestilling mellem kønnene. Astrid går meget igennem for at leve op til sine idealer. Hun er modig og kæmper gang på gang for at bibeholde egen integritet. Det kan være svært ikke at knibe en tåre i løbet af filmen.

Ved Berlinfestivalen 2018 blev Alba August kåret som Shooting Star 2018. Hvert år præsenterer filmfestivalen i Berlin ti unge, europæiske skuespillere som del af det prestigefulde talentprogram Shooting Stars.

Visuelt er filmen smuk med mange skønne naturscener og smukke scener fra Stockholm. Filmen har vundet flere priser og skal nok sælge mange billetter. Den varer 122 minutter, hvilket er lige i overkanten.

Bag filmen står den prisbelønnede Pernille Fischer Christensen, som sammen med forfatter og manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson har skrevet filmens manuskript.

Gå ind og se denne film om en ekstraordinær, modig og begavet kvinde. Gribende og flot portrætteret.

Instruktør: Pernille Fischer Christensen