Kulturkupeen

Avenue Q – amerikansk musical på Fredericia Musicalteater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Avenue Q – amerikansk veltrimmet ungdomsmusical på Fredericia Musicalteater.

Imponerende niveau på Fredericia Musicalteater med den amerikanske ungdomsmusical: Avenue Q.

Avenue Q, Fredericia Musicalteater, 2024. Pressefoto.

Fredericia Musicalteater fastholder det høje niveau selv under måske  mere stramme økonomiske vilkår.  Flot er det, som skræddersyet til teatret, når forestillingen ”Avenue Q” vises den næste måned – og man må håbe, at der er publikum nok i det midtjyske, for forestillingen fejler ikke noget, selv om den nok er lidt ungdomsrettet.

En vaskeægte Broadway-musical  med 20 år på bagen – tænkt til de yngre aldersgrupper med udgangspunkt i amerikansk kulturarv: det, som ”Matador” og Kaj og Andrea er for danskere – er ”Sesame Street” og ”Muppet Show” for amerikanere: Dukke-tv for børn og barnlige sjæle vist igennem utallige år på Public Television kanaler.  Og vel at mærke pædagogisk underholdning, der prøver at banke fornuftige moralske normer ind i hovedet på børn, der måske fylder sig med popkorn, cola, slagsmål i skolegården og har våben i tasken.

Medmenneskelige værdier serveret et par gange om dagen, hvis altså børnene ikke har skruet over på mere vilde tv-kanaler.

Avenue Q, Fredericia Musicalteater, 2024. Pressefoto.

For den amerikanske dobbeltmoral titter igennem det meste, der kommer derovrefra, om det er musicals eller børne-tv – og såmænd også i alt det, man taler om.  Det er ok at have en revolver under hovedpuden og skyde en fremmed i din forhave, men du må ikke ryge i det offentlige rum eller tale grimt (offentligt) om hudfarve eller seksuel præference.

Men glem dobbeltmoralen, for forestillingen ”Avenue Q” kan også opleves på egne præmisser,  for musikken kører ganske overraskende godt og skaber en veltrimmet musikforestilling. En historie om at fjerne forskellige tabuer, dvs. vi som mennesker er alle lige, uanset hudfarve – om vi er almindelige dukker eller dyr med hår (lidt svært at oversætte – her monsters), om vi er til mænd eller kvinder, om vi er rige eller fattige, kloge eller dumme – vi er alle lige og skal acceptere hinanden.  Det er jo en stor løgn ude i virkeligheden. Det vil enhver, der har sat sine ben på amerikansk jord, hurtigt sande. For har du penge, så går det altså bedre, end hvis du er fattig – og har du den rette hudfarve, er på det rette sted, bliver alt muligt og vice versa.

Avenue Q, Fredericia Musicalteater, 2024. Pressefoto.

Men med dygtige skuespillere får Fredericia Musicalteater leget sig igennem denne spøg. Alle er gode, som om de netop var uddannet til denne linedans imellem musical og puppet- og muppetshow.

Avenue Q, Fredericia Musicalteater, 2024. Pressefoto.

Den helt nyuddannede Kathrine Lemmeke Madsen lyser op ved blandingen af uskyld og en flot og varieret sangstemme – det bliver spændende at følge hendes videre udvikling.  Også alle de andre med hver sin personlighed får sunget sig igennem den amerikanske drømmehistorie om at stige og falde, men falder du, er det godt at være blandt venner. Også her titter vist diverse tv-serier frem, som eksempelvis ”Friends”.

Avenue Q, Fredericia Musicalteater, 2024. Pressefoto.

Det er også beundringsværdigt, at skuespillerne i den grad formår at være både dukker og skuespillere på scenen – der skal virkelig et håndelag til for at få det til at fungere. Ved premieren var det allerede formfuldendt.

Godt gået af hele staben – og held og lykke med at banke lidt moralsk gåpåmod i det midtjyske ungdomspublikum.

Spiller til og med midten af marts i Fredericia.

Avenue Q:

Princeton/Rod: Diluckshan Jeyaratnam
Christmas Eve: Linda Arunee Olofsson
Gary Coleman: Oliver Aagaard Williams
Kate Monster/Lucy the Slut: Kathrine Lemmeke Madsen
Nicky/Trekkie/Dum idé dyr: Magnus Bruno
Dum idé dyr/Mrs. T/Trekkies arm: Cecilie Thiim
Brian: Mark Vinther

Det kreative hold
Instruktør: Lars Mølsted
Manuskript: Jeff Whitty
Musik og tekst: Robert Lopez og Jeff Marx
Kapelmester: Martin Konge
Scenograf: Nevena Prodanovic
Koreograf: Heidi Scheiby
Kostumedesign: Lotte Martine Blichfeldt
Lyddesign: Peter Løvenhardt
Lysdesign: Martin Jensen
Videodesign: Jonas Scott Di Hu & Sebastian Friis Thormod
Oversættelse: Helle Hansen
Dukketræner: Sofie Heidelbach

www.fredericiamusicalteater.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *