Menu Luk

Badehotellet – ny stor bog om tv2-serien.

∗ ∗ ∗ ∗

Badehotellet – stor og flot bog om tv2-serien.

Advarsel! Det følgende må kun læses af folk, som har set mindst halvdelen af de i alt 10 årgange af ”Badehotellet”, som tv2 har sendt i de seneste år. Naturligvis er også alle, der plaget af abstinenser nu følger Badehotellets kokkeskole velkomne til at læse med.

Kort sagt: denne bogomtale er kun for folk, som har brugt tid og kræfter på at følge en del af de mere end 60 afsnit af ”Badehotellet”, som er blevet produceret. Forfatterne bag,  Hanna Lundblad og Stig Thorsboe, har i øvrigt erklæret, at det sidste punktum er sat.

En succeshistorie

Min mands amerikanske familie ville for en gangs skyld til Danmark denne sommer. For flere måneder siden skrev de derfor og bad os om at bestille værelser på ”Badehotellet”. De havde hjemme i Texas på den nonkommercielle kanal PBS set den danske serie og måtte naturligvis bo hos fru Andersen.  Se, det er da et skulderklap til en fiktiv serie, der foregår over et spand år fra 1928 til 1946 i det danske sommerland, men primært er optaget i Albertslund uden for København i Risbystudierne kulisserum.

Jacob Wendt Jensen

Den myreflittige filmskribent, Jacob Wendt Jensen, som tidligere bl.a. har skrevet en stor bog om ”Matador” samt i de seneste år en række skuespillerportrætter, er eneforfatter til den nye bog. Lidt ærgerligt er bogen skrevet før den 10. og afsluttende omgang eller årgang blev produceret og sendt her i foråret 2024.

Derfor mangler bogen konklusioner og bliver blot en beskrivelse af folkene på og bag skærmen,  Men netop tidspunktet for udgivelsen bliver en god  og plausibel undskyldning for Jacob Wendt Jensen. Den store og flotte bog, med uendelig mange delikate fotografier af primært Mike Kollöffel, er nærmest renset for analyse og refleksion. Joh, de mange skuespillere udtaler sig i citatform om et og andet, men det bliver på overfladen.

Backstage

Den store bog er nemlig udover de mange flotte fotografier primært en bog om backstage på en tv-serie.  Hvordan er serien blevet til i Risbystudierne? Hvor lidt og hvor meget er ”natur” i serien?

Uden at røbe alt for meget, er serien på over 60 afsnit til en samlet pris på ca. 400 millioner kroner primært optaget i studie med ”halve” kulisser, dvs. alle de interiører, som publikum ser, er blot nogle vægge og hjørner, hvor der er plads til kamera etc.  I dag kan man teknisk set så meget, bl.a. lægge landskab ind som baggrund. Derfor er studieoptagelser at foretrække. Ved udeoptagelser blev der brugt et hav af stand–ins. Det var billigere.

Det er selvfølgelig sjovt at læse om den daglige arbejdsgang og også om økonomien, hvor de 400 millioner kroner faktisk betyder, at serien er optaget på et skrabet budget med en minutpris på under halvdelen af, hvad der er almindelig spillefilmsminutpris.

Bogen giver heldigvis god plads til både scenograf (productiondesigner)  og kostumier. For tænker man tilbage på de mange afsnit, er det netop de markante og ofte smukke kostumer, altid tids- og klassemæssigt perfekt ramt, der står tilbage i erindringen. Og ikke at forglemme boligindretningen med engelske tapeter.

Replikkerne og hele fortællingen er skrevet af det garvede ægtepar Lundblad og Thorsboe, men de har i hvert fald ikke overvurderet deres publikums fatteevne i denne omgang. Hen igennem serien har der været markante, søvndyssende gentagelser, hvor en situation som eks. ”at det regner” gentages hos op til tre-fire personer. Men replikteknikken diskuteres ikke i bogen.

Som anført er Jacob Wendt en venlig person, der blot lytter og får  flinke svar fra skuespillerne, der ikke siger et kritisk ord om den serie, der har brødfødt dem igennem flere år. Det ville da også være dumt.

Weises sange

Det kunne have været interessant at diskutere, hvorvidt det bliver lidt for syntetisk, når de mange måltider igen og igen indtages i dagligstuen ved de samme pladser.  Også en liste over skuespilleren Edward Weises mange sange ved klaveret havde været interessant at læse, for faktisk bliver både den private og mere offentlige og politiske situation hen igennem årene kommenteret på en ganske raffineret måde via de i alt 46 udvalgte sange – hvoraf mange er på engelsk og  flere er af Cole Porter.

De enkelte figurer kunne også have trængt til et par ekstra kommentarer. For det er slående, at der udover en introvert biolog, Adam Fjeldsø, spillet af Martin Buch og en homoseksuel grafiker, Philip (uden efternavn) spillet af Sigurd Holmen la Dous, ikke findes én mandsperson, der opfører sig moralsk ordentligt. Mændene er enten selviske, griske, sure, vrede, arrogante, uvederhæftige eller det, der er værre. Heller ikke alle kvindefigurer er lige respektable, men de fleste opererer på et andet og mere medmenneskeligt plan flankeret af tre engle, spillet af Bodil Jørgensen, Rosalinde Mynster og Sonja Oppenhagen.

Men da Wendt Jensen skrev bogen, var serien ikke færdig. Ingen vidste, hvor det ville ende, end ikke skuespillerne, som der heldigvis er en komplet liste over, i alt 148 navne. Det er ret imponerende. Som årene er gået med produktionen, og seersuccessen blev uomtvistelig, spilles flere af de nye bipersoner af nogle yderst anerkendte og modne skuespillere. Dermed bliver “Badehotellet” oplevet i fugleperspektiv også et billede på danske skuespillere anno ca. 2020.

En anden detalje, som Wendt vist ikke har berørt, er, at der er sjove familiemæssige sammenfald i skuespillerstaben: mor og søn, datter og far, far og søn, søster og bror, flere ægtepar etc. blandt virkelighedens medvirkende.  Gæt selv.

En sammenligning mellem ”Matador” og ”Badehotellet” har Wendt heldigvis afholdt sig fra, og det ville også have været alt for indlysende.

Nu ligger bog der om tv-serien ”Badehotellet”, og så kan man jo vædde om, hvor mange år der går, før vi får en musical eller blot en komedie på et par timer om de nu folkekære figurer i denne danske version af upstairs downstairs i mellemkrigstiden og under Anden Verdenskrig i sommerlandet.

Jacob Wendt Jensen har i hvert fald gjort sit til, at serien ikke kan forsvinde ud af erindringen hos hverken danske eller udenlandske fans.

NB: Ifølge bogforlaget fulgte 1,9 million seerne ”Badehotellet” på tv2.

Udkommet i foråret 2024