BAMSE

∗∗∗∗∗

Bamse(Flemming Bamse Jørgensen), vores alle sammens danske folkekære sanger og musiker, behøver næppe introduktion. Han kunne som få synge sig ind danskernes hjerter med klassikere som Vimmervej, Hvorfor går Louise til bal og I en lille båd der gynger. I filmen Bamse ser vi ham bl.a. i forbindelse med hans koncerter synge de kendte sange, og man får, som man sidder der i biffen, uvægerligt lyst til at synge med.

Vi følger Bamse(Anders W. Berthelsen) fra han, som helt lille i 1947, bliver adopteret af et barnløst ægtepar fra Randers, en fabriksejer og hans hustru, der ikke kan få børn. Fabriksejerens drøm er, at den lille purk, når han en dag bliver voksen, skal overtage farens lukrative virksomhed. Det går ikke lige efter planen. Bamse vil nemlig meget hellere skrive sange, synge og optræde med iørefaldende og festlig folkemusik, end at være direktør for en gummivarefabrik i Viby udenfor Århus.

Plakat: Martin Dam Kristensen og Nimbus Film

Bamse har en svær opvækst med en adoptivfar, der ikke vil acceptere ham på hans præmisser. Det vil hans adoptivmor heldigvis. Han gifter sig med loyale Kate(Johanne Louise Schmidt) som ud over at give ham to børn, bakker ham op omkring hans karrierevalg. Det går efterhånden ret godt. På et tidspunkt har han på et halvt år 66 jobs i kalenderen med gruppen Bamses Venner. I 1980 vinder gruppen Dansk Melodi Grand Prix med sangen Tænker altid på dig.

Bamse bliver i filmen portrætteret som et gennem sympatisk, givende og beskedent menneske. Man får lyst til at lære ham nærmere at kende. Vi stifter også bekendtskab med andre koryfæer inden for den danske musikbranche dengang som Birte Kjær, Daimi, Bjørn Tidemand og ikke mindst radio-og tv-værten Jørgen De Mylius.

Anders W Berthelsen yder en fremragende præstation som den talentfulde, beskedne og fysisk meget store Bamse. Man tænker i sit stille sind, hvordan har de fået ham så stor. Direkte adspurgt filmselskabet, der står bag filmen, viser det sig, at Anders W. Berthelsen har måttet tage på i vægt for at bestride rollen. Herudover har kostumer og sminke også hjulpet. Og mon ikke også diverse former for computerteknik har kunnet hjælpe til med at gøre Anders W. Berthelsen til den fysisk meget store Bamse.

Trods sin succes kæmpede Bamse imidlertid hele livet igennem med manglende selvtillid. Han startede et amatørorkester, der ramte et behov for, som han selv siger i filmen, glad og festlig popmusik. Og det lykkedes. Han var en mand med hjertet på rette sted. Som han siger et andet sted i filmen. En dag må vi gøre op med tomme kalorier. Jeg vil følge mit hjerte. Og det gjorde han.

Er det en sentimental film? Ja det er det i den grad. Filmen giver Bamse som kunstner et flot og velfortjent eftermæle. Jeg blev rørt af denne hyldest til den store venlige mand, der, indtil sin død i 2011, nåede at sælge over 3,5 mio. albums og var en vigtig del af den danske musikscene i over 35 år. En gribende og stærkt underholdende film. Gå ind og de den.

Instruktion: Henrik Ruben Genz

Premiere: 25.august 2022

Trailer: Nordisk Film og Nimbus Film