Kulturkupeen

BES – dæmongud og Ægyptens beskytter – på Glyptoteket.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

BES – dæmongud og Ægyptens beskytter – på Glyptoteket.

Bes er en lille hjulbenet, kortstumpet, dæmonisk udseende, troldeagtig gud fra Ægypten, der nu står i centrum i en smuk og interessant udstilling på Ny Carlsberg Glyptoteket.

Kender du Bes? Måske? Men du har nok ikke mødt ham i de dunkle skove, hvor skovguden Pan huserer. ( Se note).

Bes er en lille, gesjæftig ægyptisk gud, der holder de onde ånder væk – både inden for hjemmet og udenfor. Han er ikke mindst vigtig, når det drejer sig om sygdom, slangebid, fertilitet og barnefødsel, og så er han musikalsk.  For at gøre det mere kompliceret har Bes en kvindelig pendant Besit, der ligesom Bes ofte er afbildet med sit køns synlige attributter.

Bes. Udstilling på Glyptoteket. 2021. Foto: Anders Sune Berg.

For mig var Bes ukendt land, og ved første møde et mindre mysterium, men på Glyptotekets nye, eksemplariske udstilling afdækkes adskillige sider af Bes’ eksistens. Man forlader udstillingen beriget med ny viden.

Udstillingen er blevet til i samarbejde med to andre museer, Allard Pierson Museet i Amsterdam og August Kestner Museet i Hannover samt med indlån fra yderligere nogle museer i Hildesheim, Aberdeen og leipzig.

Bes. Udstilling på Glyptoteket. 2021. Foto: Anders Sune Berg.

Udstillingen bygger i høj grad på genstande fra Glyptotekets egen samling, som nu kan opleves i et helt andet og større perspektiv. Samtidig er udstillingen med en enkel, mange meter lang glasmontre, delt ind i sektioner, bevidst om, at de små genstande kan være vanskelige at se og annamme til fulde. Derfor er der meget illustrative plancher med store afbildninger af de vigtigste genstande ude på sidevæggene.  Det er også med til at gøre udstillingen letforståelig og samtidig æstetisk nydelig.

Dertil kommer et katalog med udmærkede og læseværdige artikler, (heldigvis ikke fagfællebedømte). De afdækker hver især nye sider af ham den hjulbenede lille Bes, som de færreste nok kendte i forvejen.

For den danske udstilling har stået ægyptolog og museumsinspektør Tine Bagh, der hermed endnu engang viser, hvad et godt og kollegialt samarbejde med udlandet formår. Hvad det ene museum ikke har, kan det andet museum supplere med.

Bes. Udstilling på Glyptoteket. 2021. Foto: US.

 

Bes er meget lidt køn på de fleste afbildninger, uanset om det er i sten, terracotta eller træ. Han har en bred mund – tungen hængende ned ad underkæben og ofte med en høj fjerprydelse på hovedet.  Og det uanset om det er en figur fra 1500 år før v.t. eller op til 393 i moderne tidsregning. Så var det slut for Bes. De nye tider jog dæmontroen bort.

Men indtil da, uanset i hvilken ægyptisk æra, har den lille mandsling huseret, hvis ikke hans kvindelig modstykke, der sandelig heller ikke kan leve op til moderne skønhedsidealer, har været på banen.

Udstillingen og katalog samt tekster prøver ikke at foregøgle os, at Bes var hovedperson i den ægyptiske gudetro. Tværtimod. Bes og Besit har været det, man kunne kalde for hjælpeguder. Lidt mere tilgængelige og derfor vigtige i dagligdagen. De blev afbildet på mange forskellige genstande, som indgik i hverdagslivet, eksempelvis på benene af en barselsseng, for at beskytte den frugtsommelige moder, på sminkedåser, på nakkestøtter og selvfølgelig på amuletter.  Bes har været god at have ved hånden.

Bes. Udstilling på Glyptoteket. 2021. Foto: US.

Tænk blot på den legendariske skrøne om Niels Bohr, der havde en hestesko hængende over sin indgangsdør. Den store videnskabsmand blev spurgt: Hr. Bohr – er De overtroisk? Ih nej, svarere atomforskeren, men man jo aldrig vide.”

Udstillingen kræver lidt fordybelse, og det er fornuftigt at tage sig tid og tillige læse kataloget. Har man børn med, er der et specielt familierum, hvor den musikalske Bes optræder via høretelefoner. Der er bygget en lille scene med tæppe,, hvor en ”flink” Bes tager imod. Men lige nu, på grund af Coronaen må børnene ikke hoppe rundt til musikken.  Men underholdende er den lille dæmon sandelig, om han synger eller blot viser sin, lidt frastødende, fysiognomi frem.

 

Udstillingen: 20.5 – 31.10.2021.

Note:

I.P. Jacobsen:

En Arabesk

Har du faret vild i dunkle Skove?

Kjender du Pan?

Jeg har følt ham,

Ikke i de dunkle Skove,

Medens alt Tiende talte,

Nej, den Pan har jeg aldrig kjendt,

Men Kjærlighedens Pan har jeg følt,

Da tav alt Talende.

 

www.glyptoteket.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *