Kulturkupeen

Besat. Bornholms Teater i Rønne Theater.

Kommenteret af Ulla Strømberg.

”Besat”. Egnsteatret Bornholms Teater i Rønne Theater spiller  med kraft og overbevisning 1. del af en trilogi med nedslag i Bornholms nyere historie. ”Besat” foregår i dagene 6. – 9. maj, 1945.

 

I dag ved vi alle,  at Grønland ikke er til salg. Men var Bornholm til salg dengang i begyndelsen af maj 1945, hvor Københavnerne jublede over freden, men glemte Bornholm? Tyskerne var stadig på øen og ville kun overgive sig til englænderne, som ikke var til stede.  Russerne ville partout have tyskerne til at overgive sig, og den 6. – 9.  maj bombede russerne både Rønne og Nexø. 2600 huse blev beskadiget, over 90 procent af begge byer blev ødelagt. 10 danskere omkom. Russerne besatte Bornholm og forlod først øen i april 1946.

Besat. Bornholms Teater i Rønne Theater. 2019. Foto: Anders Beier.

Den grumme historie kender alle voksne mennesker, uden at tale ofte om den. Det er bare for pinligt. Men for bornholmerne var det mere end det. Den fortsatte besættelse efter maj 1945 må have været ganske traumatiserende.

Det er disse barske, historiske kendsgerninger, som Bornholms Teater meget ambitiøst har omsat til begavet teater, der skal fortælle ikke mindst nye generationer om den komplicerede fortid.

Besat. Bornholms Teater i Rønne Theater. 2019. Foto: Anders Beier.

For hverken dengang eller i dag er det nemt at forstå. Hvordan kunne politikerne i København bare glemme Bornholm? Og hvad med lokalbefolkningen? Hvordan opfattede de situationen? Hvordan overlevede de rent mentalt?

Dramatikeren Jesper Bræstrup Karlsen (1966) har i et par årtier været  flittig inden for bl. a børneteater og musikdramatik. På opfordring er han gået dokumentarisk til værks og har beskrevet et fiktivt møde mellem fire personer: en moden, dansk kvinde, hendes voksne datter og heroverfor en moden, tysk militærmand og en ung, russisk soldat.

Besat. Bornholms Teater i Rønne Theater. 2019. Foto: Anders Beier.

Der er spændinger i luften fra første sekund – allerede inden soldaterne arriverer. Datteren er utilfreds med moderens attitude. Hvorfor var hun tilsyneladende så venlig over for tyskerne igennem alle fem år? Og da siden tyskeren og efterfølgende russeren søger tilflugt i det sommerhus, de to kvinder har gemt sig i, kommer bølgerne til at gå højt.

Meget interessant lykkes det forestillingen at få os til at svinge i sympati, fra den ene til den anden. Moderen skulle beskytte sin familie og være loyal over for ægtemanden, der var dansk embedsmand.Tyskeren var gået i krig, fordi han havde mistet sin far under Første Verdenskrig, den unge russer forlod universitetet for at kæmpe for sit land og en ny fremtid, etc. der er nok af menneskelige forklaringer.

Besat. Bornholms Teater i Rønne Theater. 2019. Foto: Anders Beier.

I et meget ligefremt sprog med effektiv accent for både tyskeren og russeren får de fire skuespillere plus en ægte bornholmer det bedste ud af historien.  Man forstår dilemmaerne. Sarah  Boberg, der med stort overskud spiller moderen som lidt af en swingpjatte fra mellemkrigstiden,  siger flere gange, for at undskylde og forklare sig overfor datteren og publikum:  ”Jeg gjorde mit bedste – kunne jeg gøre andet?”
Jesper Riefensthal spiller den tyske militærmand med et intellektuelt overskud, lidt i familien med Klaus Bondams legendariske tyske onkel i filmen ”Festen”. Men det slår klik for tyskeren, når han konfronteres med døden som en nærliggende udgang på det hele. Og de to unge, russeren og datteren og også hendes unge, danske ven, minder om alle de unge idealister, der tror på de store idealer, her i forestillingen: en ny, klasseløs verden, en socialistisk stat. Men vi ældre ved jo, at det ikke holder. Den utopi blev aldrig til sandhed. I øvrigt er der lidt ”Indenfor Murene”  og Esther over den unge pige.

Besat. Bornholms Teater i Rønne Theater. 2019. Foto: Anders Beier.

Scenografien er luftig, transparent og er alligevel et helt hus med udenomsarealer. Det giver gode spillemuligheder, ikke mindst til sidst, når de fire kombattanter falder til ro omkring spisebordet.  Der er samtidigt lidt bornholmsk natur over Lisbeth Burians næsten chekovske scenebillede med rigtige træer på fløjene. Og scenografiens gode proportioner passer fint til det historiske teaterrum på Rønne Theater.

Jens Svane Boutrup er både direktør for Bornholms Teater, instruktør og initiativtager til den store trilogi om Bornholms nyere historie. Det er meget ambitiøst, men projektet er kommet godt fra start og vil forhåbentlig give flere generationer på Bornholm noget at tale om. For der er dem, der husker, og så er der de mange, som måske ikke har fået alle detaljer at vide af ældre familiemedlemmer.

Der er noget at tænke over, noget at diskutere efter forestillingen og først som sidst nogle overvejelser at tage med hjem, mens Rønne by med de smukke lave huse ligger lige uden for det fredede teater. For Rønne og Nexø blev heldigvis  på det smukkeste genopbygget, svenskerne hjalp  til med de såkaldte svenskerhuse – og den lokale befolkning viste sig endnu engang super stærk.

Besat. Bornholms Teater i Rønne Theater. 2019. Foto: Anders Beier.

”Besat” er den ideelle forestilling for et egnsteater.  Et lokalt emne poleres og løftes op til ”underholdning” med indhold og holdninger. Trilogien fortsætter de næste to år med andre, mindre blodige emner.

Stykket eller forestillingen vil faktisk også kunne opføres uden for Bornholm. For ”Besat” er en del af den danske historie, som vi alle har godt af at erindre og lære af.

Ps. Her er ingen stjerner denne gang, men kun en varm anbefaling, da jeg har været involveret i produktionen.

 

 

Medvirkende: Sarah Boberg, Sarah Juel Werner, Jesper Riefensthal, Tue Skovdahl Lunding og Kim Tørnstrøm.

Dramatiker: Jesper Bræstrup Karlsen
Instruktør: Jens Svane Boutrup
Scenograf: Lisbeth Burian
Lysdesigner: Mikkel Jensen
Scenemester og lyddesign: Michael Brøndum
Forestillingsleder og regissør: Mathilde Gautard
www.bornholmsteater.dk

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *