Bjørnene fra Sicilien

∗∗∗∗

Tegnefilmen Bjørnene fra Sicilien tager udgangspunkt i et eventyr skrevet i 1945 af den italienske forfatter, maler og journalist Dino Buzatti(1906-1972). Historien handler om en konflikt mellem bjørne og mennesker på Sicilien.

Bjørnene bor i bjergene og menneskene i byen. Da bjørnen Tonio -søn af bjørnenes konge, Kong Leonzio -en dag falder ned i floden, bliver han revet med strømmen og forsvinder. Leonzio bliver syg af sorg og ude af stand til at passe sine kongelige pligter som rigsforstander. Da der om vinteren bliver knapt med bjørneføde, beslutter Leonzio sig fo,r at bjørnene skal drage til menneskenes by for at finde mad og lede efter hans elskede søn Tonio. I byen regerer en slesk og ond hertug, som gør alt for at holde bjørnene væk fra byen. Spørgsmålet er om bjørnene og menneskerne kan enes? Det bliver starten på en lang rejse fyldt med forunderlige væsner, magi og magtkampe mellem bjørne og mennesker.

Bjørnene fra Sicilien er en anderledes tegnefilm. Et godt alternativ til den velkendte Disneyformel. Visuelt er filmen imponerende. Der er tale om en hel anden streg end de traditionelle tegnefilm. Ingen nuttede bløde bamser som Paddington her. Tværtimod er bjørnene kantede og ser ud som om, de er skåret ud i træ. Vi kommer vidt omkring i bjørneland. Både blandt de levende og døde. Sidstnævnte nægter imidlertid at blande sig i de levendes liv.

Der er fuld knald på farvepaletten, med et væld af stærke farver, som man måske ikke umiddelbart ville bruge sammen, men til denne surrealistiske historie om sameksistens mellem bjørne og mennesker, virker såvel streg som farvevalg helt rigtigt. Vi ser en rigdom af detaljer i hver frame, så man nærmest ønsker, at man kunne stoppe filmen, så man kunne få lov til at nærstudere det enkelte billede.

Filmen anbefales til børn fra syv år. Det er der en grund til. Ind imellem er den ret voldsom og uhyggelig, hvilket bl.a. kommer til udtryk i nogle kampscener mellem bjørne og mennesker. Samtidig er filmen fuld af humor, men det er ikke en film for de helt små.

Bjørnene fra Sicilien har vundet flere priser. Helt fortjent for denne farverige og fantasifulde og film. Inviter de større børn i biffen og se den.

Instruktør: Lorenzo Mattotti

Trailer: Angel Films