Menu Luk

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

 

Black Madonna” er den nye titel (pr. 14.5. 2018) på forestillingen ”White Nigger/Black Madonna” – en monolog, et forvandlingsstykke, en performance af og med madame Nielsen – spillet på Teater Sort/Hvid.

Forestillingen er svær at rublicere, men det er ikke så mærkeligt, når det er kunstneren, madame Nielsen, der står bag.  Madame Nielsen er dæknavnet for den tidligere Claus Beck Nielsen, der i adskillige år har leget kispus med publikum og måske sig selv. Hvem er han? Er han blot en kunstner i stadig forvandling, eller?

Faktum er at han har skabt adskillige interessante forestillinger, skrevet bøger og er tillige en eminent oversætter, sangskriver m.m.

Men hvem kunstneren er, føler jeg mig ikke kompetent til at svare på. Jeg stod bl.a. af, da han på et tidspunkt offentlig tilintetgjorde sit gamle jeg, holdt ligtog m.m. og blev en ny person og siden andre personer.  Men det er lige netop denne: Hvem er jeg? -forvirring, som er kernen i den nye forestilling.

Black Madonna. Teater Sort/hvid. Madame Nielsen. Pressefoto.

Madame Nielsen  forvandler sig i begyndelsen fra hvid til sort,  mens en halv livshistorie rulles op. Madame Nielsen spiller en kvindelig figur (Madonna),  som er født hvid, men hellere vil være sort og i sidst ende ikke kan få lov at være sort, fordi hun er hvid. Man kan ikke ændre på vilkårene eller Guds fordeling af gaverne. Men dermed rammer Nielsen lige ned i diskussionen om etnicitet, race m.m.

Teksten er blid, jordnær og ligeså spillestilen, der er langsom, velovervejet. l det hele taget er det en forestilling, der  tempomæssigt  bedst kan sammenlignes med en andante. Spillestilen er helt nede i det almindelige. Ind imellem kan man undre sig over, om det er skuespil, performance eller blot optræden, sådan 1:1. Det er ret fiffigt gjort af både Madame Nielsen og instruktøren Christian Lollike. Vi bliver forvirrede, og det er jo ikke noget dårligt udgangspunkt for refleksion. Men der mangler måske også modhager, brud, crash, forandring. Det hele bliver hurtigt ganske lineært.

Den stille forestilling, hvor den mandlige, hvide skuespiller er forklædt som kvinde og sort – er isprængt musik og sang i genren midt imellem nyere stilarter og Nielsen-stil, for lad mig kalde ham det. Og faktum er, hvad han tidligere også har demonstreret: han kan både synge og skrive musik.

En mærkelig oplevelse, som har brug for samtale bagefter, men det har Teater Sort/Hvid sørget for flere aftener.

 

Idé og koncept MADAME NIELSEN og CHRISTIAN LOLLIKE Tekst MADAME NIELSEN Komponist MADAME NIELSEN Instruktion CHRISTIAN LOLLIKE Scenograf IDA MARIE ELLEKILDE Musikproducer TURKMAN SOULJAHLydproducent MADS EMIL NIELSEN Lysdesigner MORTEN KOLBAK Medvirkende MADAME NIELSEN Skrædder SOPHIE BELLIN-HANSEN Foto SOFIE AMALIE KLOUGART 

Flere informationer og billetter:

www.sort-hvid.dk