Blandt Mænd og Får

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

Blandt Mænd og Får – om ensomhed og gnubbesyge. En stærk film, som i Cannes 2015 modtog Un Certain Regard for nytænkning og særligt talent.

944c5fa5-ee69-4a75-b108-cf86d74f240e

© Scanbox Entertainment

Den islandske instruktør Grímur Hákonarson har begået en stor film om isolerede liv i en fåreavlerdal. To brødre, Gummi og Kiddi, som har delt den fædrene gård og dens jorder og dens fåreflok mellem sig, lever uden indbyrdes kommunikation få meter fra hinanden. Skal der endelig meddeles noget vigtigt, sker det ved, at en fårehund fungerer som brevdue mellem dem. Sådan har det været i 40 år.

af97f957-c880-41b2-af7c-ca49d839f3c8

© Scanbox Entertainment

Og sådan kunne livet være gået sin tavse gang, hvis ikke der pludselig opstår scrapie (gnubbesyge) hos et af fårene. Det er en stærkt smittefarlig hjernesygdom hos får, og den lokale dyrlæge beslutter, at samtlige dalens får hos den lille håndfuld fåreavlere skal slagtes, og fårestaldene desinficeres eller nedrives og brændes. Et hårdt økonomisk og socialt slag for familierne, som i generationer har levet af og med deres fantastiske får.

34bc5fa8-d748-4631-b88d-2168feaa2256

© Scanbox Entertainment

De to brødre (og de øvrige fåreavlere) reagerer meget forskelligt på dette forfærdelige budskab. Det bliver et voldsomt forløb, hvor alle principielt er enige om, at man må handle solidarisk og ensartet, og hvor brødrene tvinges til at nedbryde den egoistiske indbyrdes tavshed. Det er ikke noget, der lige ordnes i en håndevending. Der skal både druk og vold og bedrag og konfrontationer til for at finde et fælles fodslag i denne katastrofe.bfb6250a-074a-4121-bda0-67c8bd5972c4

© Scanbox Entertainment

Det er en film hvor der tales mere med får end med mænd. Og kærligheden til fårene er uomtvistelig. Der forekommer stort set ikke menneskelig dialog, men landskaberne og de stædige brødres tavshed siger mere end nok. Filmen er både tragisk og humoristisk. Hovedpersonernes indædte stædighed, deres stolthed og mistillid til autoriteter præsenteres med sort og knastør humor, så man må overgive sig og leve med i dette drama, som slutter i noget, der ligner ragnarok, men måske også rummer en forsoning mellem de to brødre, der opdager, hvor afhængige de egentlig er af hinanden.

trailer © Scanbox Entertainment

Nyd filmen og dens gode musik, de forrygende billeder og de skønne får.

Titel: Blandt mænd og får (2015). Instruktion:  Grímur Hákonarson. Varighed:  93 minutter. Censur:  7 år. Premiere:  21. april 2016.