Close to you med Carpenters – Landsteatret.

∗ ∗ ∗ ∗

“Close to you” med Carpenters  – Landsteatret på Danmarksturné.

Publikum i salen er straks hjemme i musikken. For Carpenters var ikke kun et amerikansk fænomen, de var et brand kendt i hele verden. Den amerikanske popduo solgte 60 millioner albums i de aktive år fra 1969 og hen igennem 1970erne.

Tidligere har turnéteatret Landsteatret haft succes med lignende mindre musikforestillinger, bl.a. om Edith Piaf og Simon og Garfunkel og følger nu trenden op med ”Close to you”.

Carpenters var to søskende, storebror og lillesøster, to gode middelklassefolk, der sang sig ind i hjerterne hos andre folk fra hylden i midten – uden de store dikkedarer og med ens pagehår!

På scenen står Lars Oluf Larsen som en meget moden Richard Carpenter, der oppe i nutiden ser tilbage på 1970erne. Søsteren døde allerede i 1983, så det sker via indre billeder og et eventuelt fiktivt interview.  Teksten er skrevet af Lars Oluf Larsen og både tekst og hans egen fremstilling er varm, forsvarende og ganske  dækkende. Man forstår deres liv på godt og ondt – succes udadtil, men bagved en mørk skygge, der ikke vil forsvinde, en mor, som ikke gav datteren den nødvendige kærlighed Der er masser af musik,  22 sange vist, som kommer som perler på en snor, fint afstemt med gode overgange.

Close to you. Landsteatet. 2020. Medv. Linda Oloffson og Lars Oluf Larsen. Tegning: Claus Seidel.

Problemet er spillescenerne imellem de mange sange, der i øvrigt akkompagneres overbevisende af Lars Oluf Larsen. Den svenske sangerinde Linda Olofsson har en smuk sangstemme helt uden modhager og kan godt minde om Karen Carpenter.  Men det forstyrrer logikken, at hun forsøger at tale dansk med en meget tung accent, så hellere svensk eller engelsk, for logikken er under alle omstændigheder gået fløjten. Spillescenerne med hende får heller ikke skuespilmæssigt taget til at løfte sig, mens Lars Oluf Larsen nuanceret og fint får skitseret en kunstner, der en gang var på toppen og nu har resigneret, at intet varer evigt.

Close to you. Landsteatet. 2020. Medv. Linda Oloffson.. Tegning: Claus Seidel.

Men når den velsyngende svensker sætter sig bag trommerne eller blot griber mikrofonen og synger på engelsk, med Lars Oluf Larsen ved flyglet, er forestillingen en fin oplevelse.  Selv om de forskellige sange flyder  sammen til et smukt tæppe med tekster, der vel heller ikke i sig selv er opsigtsvækkende, tegner det hele et velfungerende  tidsbillede.

For 1970ere var jo mærkelige. Et mix af småborgerlighed og den nye hippiebevægelse, og en hel verden der higede efter popmusik, rock og hvad de nye bølger hed. Men ingen talte om de  omkostninger, som de mange kunstnere med et liv on the road  måtte betale.  Som alle andre måtte også Carpenters tage stimulanser eller det modsatte. Han var på piller, men værre var hendes mangeårige anoreksi, som tilbage i 1960erne og 1970erne slet ikke var alment anerkendt som en alvorlig og til tider dødelig sygdom. Det kommer fint frem via teksten.

Close to you. Landsteatet. 2020. Medv. Lars Oluf Larsen. Tegning: Claus Seidel.

Forestillingen er yderst simpel i opstillingen – men må teknisk være kompliceret med masser af musik og skift i både lys og mikrofoner.  Derfor kan det undre, at der ikke er lagt lidt mere omsorg i det æstetiske. Nok er vi i 1970ernes USA, backstage,  og i en moderne dagligstue, men attraktivt på sin egen måde må scenografien altså  gerne være. Og ligeså med Karen Carpenters kostumer.  Vi lever hele tiden i nye retrobølger og det kunne have været sjovt at se en bearbejdet 1970er stil.

Men samlet set er ”Close to You” en god oplevelse instrueret af Troells Toya og med en velskrevet, sammenhængende tekst af Lars Oluf Larsen. Den gode og velsyngende stemme hos  Linda Olofsson støtter op om Carpenters repertoire, som kendere kan rokke stilfærdigt til: bla. ”Top Of The World”, ”There´s a Kind of Hush”, ”Only Yesterday”, ”Please mr. Postman”, “Yesterday Once More”, “Goodbye to Love” og sidst, men ikke mindst,  titelsangen “Close to You”.

Og så kan man glæde sig over ikke at tilhøre den farlige show biz verden, både før og nu, men derfor kan man jo godt snuse til den via teatret.

Linda Olofsson

Lars Oluf Larsen