Kulturkupeen

Crash – en musikalsk performance på Edison.

∗ ∗ ∗ ∗  ( 2 stjerner til dramaturgen, 5 stjerner til scenografen og komponisten.)

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Hvad sker der i momentet efter et dødsens alvorligt biluheld?   ”Crash” beretter om sekundet eller det udstrakte sekund, hvor livet og de vigtigste hændelser passerer revy inde i hovedet på den døde.   Spørgsmålet er blot, om det nu også er sandt, at det sker.  ”Crash” løfter øjeblikket op  på et niveau,  hvor regulære dramaturgiske kneb er udeladt. Dvs. vi hører ikke braget – hverken til start eller slut. Vi får aldrig selve momentet, hvor ulykken sker.  Det kan føles som en form for antiklimaks.  Men vi ser bilen, der dårende smukt belyses og belyser de to sangere og performere – en mand og en kvinde, som langsomt toner frem.

Crash. Edison. Pressefoto.

Alt foregår i slow motion. Fiffige sjæle ville nok kunne korte historien ned til den halve tid.

Musikken skabes via bånd og to live musikere – en guitarist og en cellist – som peger i vidt forskellige musikalske retninger, men smukt at høre og smukt at se på ligeledes. Musikken lægger sig midt imellem moderne lyd og mere poppede toner, ind imellem.

Crash. Edison. Pressefoto.

Den kvindelige sanger, Regina Unnur Olafsdottir, er smuk og overraskende klassisk i sit register, mens manden, Svend E. Kristensen ikke er operasanger. Men de fungerer godt sammen i deres forskellighed. Teksten synges på engelsk. Derved går det meste af handlingen tabt. Alligevel anes forskellige ord og sætninger. Bl.a. når de fremdrager deres familie i form af små trædukker. Da forstår man det hele og ser for sig de forskellige familiebånd.

”Crash” er mest af alt stemninger, hvor den smadrede bil bliver ”smuk” at skue.  Midtvejs skæres den igennem eller er blevet det på forhånd, det har egentlig ingen betydning, og sådan er det også med en række løsdele.  For den gode oplevelse skabes af lyden, lyset og så den blotte tilstedeværelse af bilvraget.

Crash. Edison. Pressefoto.

“Crash” kunne opfattes som fortænkt, konstrueret, men er i og for sig blot en stor sanseoplevelse, og så synes jeg egentlig,  at det er ok og lidt pudsigt,  at braget, ulykken og en mere konkret livsfortælling er blevet fravalgt.

Holdet bag denne forestilling kalder sig vist Sew Flunk Fury Wit og har tidligere været reumertnomineret for forestillingen ”støv”. Derfor er ”Crash” også støttet af en række fonde. Men et ”let at gå til værk” er ”Crash” ikke, trods den mundrette titel.

 

”Crash” produceres af Edison og Betty Nansen Teatret i samarbejde med Sew  Flunk Fury Wit.


OBS: Forestillingen spilles på engelsk.

MEDVIRKENDE Svend E. Kristensen (performer og koncept), Regina Unnur Olafsdottir (sanger), Rune Risager (guitarist), Josefine Opsahl (cellist)

KOMPONIST Peter Kohlmetz Møller
LIBRETTIST Neill Cardinal Furio
KONCEPTJesper Pedersen og Svend E. Kristensen
INSTRUKTION Jesper Pedersen
TEKST Jesper Pedersen i samarbejde med holdet
SCENOGRAF
 Johan Kølkjær
KOSTUMEDESIGN Anna Gammelgaard
LYSDESIGNER Andreas Buhl
LYDDESIGN & TECH. AFVIKLER Jonas Krogh
DUKKER Svend E. Kristensen
SPECIAL EFFECTS Christine Scheel Kvint
INSTRUKTØR ASSISTENT Maria Runing
PRODUCENT Gitte Nielsen

www.bettynansen.dk