Kulturkupeen

Dagene, dagene, dagene – på Revolver, Østerbro Teater.

∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Dagene, dagene, dagene – på Revolver, Østerbro.

Svensk roman transformeret til moderne feministisk teater på Revolver.

Da ”Dagene, dagene, dagene” udkom på dansk i 2021 var der ikke ende på lovord om den svenske forfatter Tone Schunnesson, der beskrev den moderne tidsånd post influencerbølgen og med kraftig understregning af en ny kvindetype: En lettere hjernedød ungmø, der ikke kan så meget, men dog tjene penge og leve som mand ved bl.a. at  drikke, feste, dyrke sex etc.

Dagene, dagene, dagene. Revolver. 2024. Anne Sofie Wanstrup. Tegning af Claus Seidel.

Derfor er det slet ikke mærkeligt, at instruktøren Jennifer Vedsted Christiansen, nyudnævnt kunstnerisk chef på Nørrebro Teater, har set muligheder i en dansk dramatisering.

Dagene, dagene, dagene. Revolver. 2024. Pressefoto.

Med fotografen Fryd Frydendahl som scenograf (?) er der skabt et meget interessant, stramt, indimellem kontrapunktisk baggrundsbillede i form af stills og skarpe filmstumper med yndefulde kvindelige modeller og et par mænd. Det fungerer fortræffeligt og giver en fin, stram metastemning, som dog ikke følges til dørs af hverken teksten i Marie Bjørns dramatisering – eller i oversætteren Louise Ravnilds fordanskning og heller ikke i iscenesættelsen og personinstruktionen. Teksten halter simpelthen, og man ville ønske det hele var på svensk.

For sætningerne er hverken mundrette eller letfordøjelige og har alt for mange unaturlige spring.

Dagene, dagene, dagene. Revolver. 2024. Pressefoto.

Med det materiale har den ofte interessante skuespiller, Anne Sofie Wanstrup, en svær og indimellem håbløs opgave med at forløse den irriterende person Bibbs.

Dagene, dagene, dagene. Revolver. 2024. Pressefoto.

For alt andet lige, så er en time i selskab med en helt igennem utroværdig og ubehagelig person ikke til at holde ud. Der må være et lille halmstrå, en undskyldning for opførslen, en forklaring på ondskaben og tankeløsheden.  Sådan fungerer litteraturen og såmænd også teatrets magi.

Ok, der er selvfølgelig et par onde Shakespeare-figurer: Richard III og Claudius i Hamlet, men på det psykologiske plan kan deres ondskab forklares på forskellig vis.

Dagene, dagene, dagene. Revolver. 2024. Anne Sofie Wanstrup. Tegning af Claus Seidel.

Hos den utroværdige 39 årige eks-influencer Bibbs er der ingen ledetråde til en psykologisk forståelse eller undskyldning, Hun er blevet forladt af en mand kaldet Baby og skal på en uge ryste op med 100.000 kroner. For sådan er det sorte boligmarked i Sverige, men sandelig ikke i Danmark. Bibbs prøver hos diverse ”venner” at finde en udvej. Samtidigt beskylder hun eks-en for at have voldtaget hende – og da det ikke virker effektivt nok, opdigter hun at være gravid. Det kommer vist heller ikke til at fungere og her slutter forestillingen.

Dagene, dagene, dagene. Revolver. 2024. Anne Sofie Wanstrup. Tegning af Claus Seidel.

Som det ses af creditlisten, er der ganske mange backstage, som har været fødselshjælpere på denne teaterproduktion, som var det en filmproduktion. Men med én skuespiller på scenen i en ringe fordansket tekst er det op ad bakke.

Så kan det hele være åh så moderne i konceptet, men det skygger ikke for, at teater er en kompleks kunstart, som opleves her og nu, men er født ud af mange timer og dages slid.

 

  1. Jeg ved godt, at forestillingen måske ikke er møntet på de mere voksne generationer, på den anden side bryder godt teater alle barrierer. Det er sket tidligere ved produktioner, som bl.a. instruktøren Jennifer Vedsted Christiansen har stået bag og for få måneder siden på Aveny-T med en ny tekst af Rosalinde Mynster: Fuck you Account”. Så det kan lade sig gøre at demonstrere en ny kvindetype på en teaterscene og gøre det overbevisende.

 

Skuespiller Anne Sofie Wanstrup

Forfatter Tone Schunnesson

Instruktør Jennifer Vedsted Christiansen

Scene- og kostumedesigner Fryd Frydendahl

Dramatiker Marie Bjørn

Oversætter Louise Ravnild

Komponist og lyddesigner Jonas Krogh

Scenografassistent, produktion & design Mira O. Hansen

Instruktørassistent Sophie Dixen Højland

Hår- og makeupartist Sevina Skogstad

Koreograf Renata Dias Fraga Schroll

Skræddersalsleder Kristina Widriksen

Skrædder Katrine Åbom Andersen

Skrædderelev Emma Hansen

Produktionschef Svend M. Holst

Produktionsleder Frederik Kyhn Bøge

Forestillingsleder Anne Kirstine Pyndt

Tonemester Anders Munch Amdisen

Lysdesigner Karl Sørensen

Belysningsmester Peter Lorichs

Scenemester Andrew Mathews

Teknikerlærling Majiid Salim

Koncept/DOP Fryd Frydendahl

Fotograf og postproduktion Felix Emmanuel

Animation Signe Emma

Drone Tobias Ohls

Assistenter Alva Le Febvre & Gunvor Balslev

Baby Ehsan Kavousi

Mickey The Bird Yu

Fotografi Emilia Marienlund Klint

Bibbs Tone Schunneson, Mira O. Hansen, Ursula Wångander, Benny Joe, Elsa Öhrn, Clara Christiansson, Anna Juul, Christina Louise, Alva Le Febvre, Gunvor Balslev, Gro Pechüle

www.republique.dk

https://www.republique.dk/forestillinger/dagene-dagene-dagene

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *