De forbandede år 2

∗∗∗∗∗

De dukker op med mellemrum. Danske film op om besættelsen. F.eks. Under Sandet(2015), Fuglene over Sundet( 2016) og De forbandede år(2020). Efterfølgeren til sidstnævnte De forbandede år 2 er sidste skud på stammen. En gribende film, der bl.a. sætter fokus på samarbejdspolitikken mellem Danmark og Tyskland i årene fra 1943 til befrielsen 5. maj 1945.

Har man, som de fleste, ikke selv oplevet 2. verdenskrig giver filmen et godt billede af de forhold, som danskerne levede under i krigens sidste år. Det er lige godt nogle voldsomme indtryk, man får.

I filmes intro får vi i voiceover et ultrakort resume af, hvad der er sket med familien i den første film, så også de, der ikke har set denne, kan følge med i den nye.

Karl Skov(Jesper Chistensen) ejer en større elektronikvirksomhed med mange ansatte. Han bor i et stort pragtfuldt hus ud til Øresund med sin hustru Eva(Bodil Jørgensen). De har fem voksne børn. Familien lever et trygt og privilegeret overklasseliv, indtil Tyskland besætter Danmark i 1940. Karl kæmper for at drive sin virksomhed videre på trods af besættelsen. Det viser sig ikke at være nemt, og snart kræver besættelsesmagten, at han omlægger sin produktion til varer, der kan afsættes til det tyske marked. Karl og ikke mindst hans hustru er stærkt imod samarbejdet med tyskerne, men Karl mener ikke, at han har noget valg.

Herfra starter De forbandede år 2. Familien er splittet. Sønnen Aksel, der har tilsluttet sig modstandsbevægelsen, er gået under jorden og er blevet en hårdkogt partisan. En anden søn Michael kæmper ved Østfronten. Karl kæmper for fabrikkens overlevelse på sværere og sværere betingelser. Eva billiger ikke hans samarbejde med tyskerne og tager til Sverige og arbejder som sygeplejerske, da en af hendes sønner bliver såret og fragtet dertil. Karl sidder ensom tilbage i sit store hus, mens presset fra tyskerne om at producere mere for dem stiger. En dag modtager Karl en meget sørgelig besked.

Filmen indeholder mange barske scener herunder en del mørke scener, hvor det simpelt hen kan være svært at se, hvad der foregår på lærredet. Det er ikke en film for sarte sjæle. De forbandede år 2 er en på en gang gribende, voldsom og visuel fejende flot storfilm.

Jesper Christensen yder lige som i den første film en fremragende præstation som Karl. Han er en sympatisk mand, der gang på gang må gå på kompromis med egne idealer, men vil gøre alt for at hjælpe sin splittede familie. Det er ikke en let opgave. Man føler med ham. Ud over De forbandede år 1 har Jesper Christensen spillet flere roller, der foregår under 2. verdenskrig. Vi så ham som Kong Haakon i den norske film Kongens Valg(2017), hvor kongen efter Danmarks kapitulation d. 9 april 1940, umiddelbart  stod i samme situation som sin bror Christian d. 10. af Danmark, da den tyske besættelsesmagt rykkede ind.

Filmen byder ud over Jesper Christensens på flere gode skuespilpræstationer. Selvsagt kan nævnes Bodil Jørgensen som Eva. Hun er altid god og spiller med et beundringsværdigt nærvær. Den unge Mads Reuther, som også spillede sønnen Axsel i etteren, er også glimrende som den usympatiske og uforsonlige  Axel.

Bag filmen står den 78 årige Anders Refn. som har skrevet manuskriptet i tæt samarbejde med den nyligt afdøde forfatter og tegner Flemming Quest Møller.

Min eneste anke er, at filmen er for lang ca. 152 minutter. Det er lang tid at sidde omkring to og en halv time i samme stilling i biografens mørke. Havde den været produceret for mange år siden, havde der været en tiltrængt pause midt i filmen. Og så havde det været helt ok.

Overordnet er De forbandede år 2 en rigtig god og visuel flot film, som ud over at være gribende og underholdende, gør os klogere på et vigtigt stykke af vores historie.

Instruktør: Anders Refn

Premiere: 21. april 2022