The Lost City

∗∗∗∗

Velspillet og stærkt underholdende.

Indrømmet. Det er ikke så tit, vi anmelder actionfilm her på kulturkupeen. Det må vi gøre noget ved, så her er så en af slagsen: Den nye storfilm The Lost City er en amerikansk romantisk actionkomedie, spækket med kendte navne som Sandra Bullock, Channung Tatum, Daniel Radcliff og Brad Pitt.

Den populære Forfatter Loretta Sage(Sanda Bullock) har i en årrække levet godt af sine kærlighedsromaner, der foregår i eksotiske lande og byer. Det er nu fem år siden, hun mistede sin mand og samarbejdspartner, der ligesom hende selv var arkæolog og forskede i præcolumbianske kulturer. Loretta er stadig tynget af sorg.  Bogsalget er for nedadgående. Der må gøres noget, og Loretta beslutter sig for at tage på en publicity tour for at få gang i salget igen. Med sig bringer hun ud over sin agent og gode veninde og manager Beth(Da’Vine Joy Randolph) den flotte muskuløse model Alan (Channung Tatum), som er såvel helt som forsidemodel på samtlige hendes bøger.

Foto: Paramount Pictures                                                                                                          Under promoveringsturen bliver Loretta kidnappet af den excentriske milliardær Abigail Fairfax (Daniel Radcliffe), der håber, at hun kan lede ham på sporet af en ældgammel skat i en forsvundne by, som hun har beskrevet i sin seneste roman. For at finde hende indlader den tidligere elitesoldat med speciale i kidnapninger Jack Trainer (Brad Pit) og Alan en jagt på hendesbortførere.                                                                                                                                   The Lost City leverer varen. Filmen er et charmerende visuelt flot og velspillet klassisk eventyr, hvor de gode jagter de onde. Man må sige at filmen præsenterer noget af et dreamteam på skuespillerfronten. Ikke mindst Sandra Bullock udstråler en hel særlig energi og sårbarhed. Der er en scene, hvor hun og Allan bliver jagtet af forbryderne. Det koster dem en tur i floden, og da Alan kommer op af vandet, har han et hav af igler siddende på sin ryg. Lorreta bliver nødt til at fjerne dem. Iglerne er iflg. et interview med Bullock virkelige. Afskyen for det ubehagelig job lyser langt ud af hende. Man føler med hende og sidder og krymper sig i biografsædet.

I et andet interview spørger journalisten den britiske Daniel Radcliffe, som i dag er 33 år og blev verdenskendt som Harry Potter i filmserien af sammen navn, om det er sjovest at være helt eller skurk. Til det svarer han, at en skurkerolle giver flere muligheder for at udfolde sig bl.a. fordi, at man ikke har behov for at være publikums favorit endsige være likeable. Det er lidt mærkeligt at se Radcliff som skurk. Han gør det glimrende

Why are you so handsome? siger Loretta til elitesoldaten og gidselbefrieren Jack Trainer(Brad Pitt), da han er i færd med at redde hende fra forbryderne. My dad was a weatherman svarer han henkastet. De ser jo som bekendt typisk godt ud. Og sådan er der fine pudsige scener med vid og bid.

Alt i alt er The Lost City en amerikansk romantisk actionkomedie med gode skuespilpræstationer og høj underholdningsværdi. Det bliver til fire store stjerner herfra.

Instruktører: Adam og Aaron Nee

Premiere: 28. april 2022