Den Gyldne Jord

∗∗∗∗

Det er sjældent, at vi på disse kanter ser film fra Mongoliet. Dog har instruktøren af den Oscarnominerede Historien om den grædende kamel(2003) Byambasuren Davaa lavet flere prisbelønnede film, der har haft succes i Vesten. Herunder netop Den Gyldne jord.

Plakat: Øst For Paradis

På en slette dybt inde i Mongoliet bor den 11 årige dreng Amra sammen med sin mor Zaya, faren Erdene og lillesøster Altaa. Erdene er mekaniker. Moren, der står for husholdningen, vogter familiens geder og får og sælger hjemmelavede oste på det lokale marked. Amra går i skole og lillesøster Altaa er hjemme med sin mor.

Rundt omkring dem graver internationale mineselskaber efter guld, hvilket ultimativt ødelægger jorden for nomaderne, så de bliver nødsaget til at flytte til byerne.

Erdene er aktiv forkæmper for at bibeholde den traditionelle nomadekultur. Han prøver ihærdigt at overbevise normadefolket om, at det ikke skal tage imod kompensation fra mineselskaberne, der ødelægger deres jord og dermed deres mulighed for at overleve som nomader. De skal værne om deres kultur. En dag bliver den lille familie ramt af en ulykke. Amra må overtage sin fars rolle i familien. Han forsøger at videreføre sin fars David-mod-Goliat lignende kamp mod mineselskaberne. Det er ikke let, når man kun er 11 år gammel, og i virkeligheden mest af alt drømmer om at vinde den mongolske udgave af  X-Factor, Mongolia’s got talent,  hvor det er lykkedes Amre at komme til audition med sangen Den Gyldne Jord.

Den Gyldne Jord er smuk og gribende. Tempoet er langsomt, hvilket understreges af lange panoreringer over et naturskønt landskab og et enkelt nomadeliv. Filmen, kredser omkring forskellen mellem det traditionelle stammesamfund og moderniteten. Det må være svært at navigere rundt i to så forskellige verdener. Nomaderne har adgang til såvel mobiltelefoner som internet. Man tænker i sit stille sind, at det nok ikke tager mange generationer før hele nomadekulturen er uddød grundet den tilsyneladende ustoppelige urbanisering.

Den Gyldne Jords hovedbudskab er, at vi alle har en forpligtigelse til at passe på vores klode. Det er er instruktørens fjerde film om nomader og deres livsstil. Hun siger: Jeg blev simpelthen nødt til at fortælle historien om udnyttelsen og fordrivelsen af nomaderne. Om hvordan vandreserverne tørrer ud, og de fundamentale ændringer det medfører for landskabet og de floder, hvor du ikke længere kan fange fisk med dine hænder, som man kunne førhen. Filmen er et momentum og et chok over, hvad der sker i mit land lige nu.

Lydmæssigt er der i vid udstrækning brugt reallyd, hvilket understreger filmens autenticitet.

Den Gyldne Jord er stærk og engagerende. Kan varmt anbefales.

Instruktør: Byambasuren Davaa