Den Røde Pimpernel i Museumsgården i Holbæk – Sjællands Teater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Den Røde Pimpernel i Museumsgården i Holbæk produceret af Sjællands Teater – tidl. Holbæk Teater.

På trods af lettere vind, snigende vinterkulde og 100 km hver vej til og fra Holbæk blev det et dejligt teaterbesøg i Holbæks smukke museumsgård. For årets lystige sommerunderholdning er  en ny farce skrevet af skuespilleren Niels Olsen: “Den Røde Pimpernel”. En sjov, stram og underholdende tekst uden svinkeærinder, pakket raffineret og lettere grotesk ind af scenografen Kirsten Brink og veloplagt og klogt iscenesat af Joy-Maria Frederiksen samt med en  broget musikcollage af Lars Fjeldmose.

Den røde Pipernels kapelmester, Lars Fjeldmose. 2022. Pressefoto.

”Den røde Pimpernel”  kendes  fra film og som navnet på en roman/skuespil fra 1903/05 om en engelsk adelsmand, som under den franske revolution hjælper den franske adel med at undgå guillotinen.

Den røde Pimpernel. Holbæk. Sjællands Teater. 2022. Tegning af Claus Seidel.

Det kunne være blevet en ørkenvandring, men nej, nu var det og er det en lyst takket være skuespillerne og hele folkekoret samt den hurtigtspillende Lars Fjeldmose ved klaveret. Fjeldmose får handlingen til at løbe legende let over den lille hyggelige scene, og hvis ikke skuespillerne eller replikkerne er sjove hele tiden, klares humøret af  de indimellem fjogede kostumer. Kirsten Brink er jo vant til at klæde Christmas Cabaret på.

Den røde Pimpernel. Holbæk. Sjællands Teater. 2022. Jacob Weble. Tegning af Claus Seidel.

“Den Røde Pimpernel” er et fint eksempel på, hvordan let sommerunderholdning kan være. Der er flere moderne hip bl.a. til den lettere forskruerede engelske overklasse, de lidt sultne og kokette franske damer samt et surt og tvært tjenerhold. Og hvilket lebendigt folkekor af primært yngre kvinder! Instruktøren  Joy-Maria  Frederiksen har fået alle op i beatet.

Den røde Pimpernel. Holbæk. Sjællands Teater. 2022. Brian Kristensen i titelrollen. Tegning af Claus Seidel.

De professionelle skuespillere er alle gode med Brian Kristensen i spidsen som både Pimpernel og den krukkede engelske adelsmand, bl.a. med en sang, der forener Olaf Ussing og Jørgen Reenbergs bedste og værste unoder – flot sunget og spillet til admiralens vise fra ”Pinafore”. Også Jacob Weble  har styr på alle nuancer som forskellige mere eller mindre dubiøse  og usympatiske personager og ligeså de to kvindelige skuespillere i mange kostumer, og bl.a. fiskenetsskørter. Pernille Albæk Andersen klarer at være Englands smukkeste og klogeste kvinde, mens Charlotte Guldberg er ud og ind af mange roller fra postillon til sulten, fransk adelsdame.

Den røde Pimpernel. Holbæk. Sjællands Teater. 2022. Charlotte Guldberg. Tegning af Claus Seidel.

I Holbæks museumsgård er der både hyggeligt og smukt. De gamle meget forskellige husfacader danner en spændende ramme om den lille sommerscene.

Den røde Pimpernel. Holbæk. Sjællands Teater. 2022. En af de gamle husfacader i museumsgården. Foto: US.

Er man københavner er turen lang, men foretillingen er rejsen værd. E r man lokal i området, er “Den røde Pimpernel” et must for alle med hang til lystspil.

Den røde Pimpernel. Holbæk. Sjællands Teater. 2022. Ved fremkaldelserne. Foto: US.

I øvrigt er makkerparret Niels Olsen og Joy-Maria Frederiksen nogle af folkene bag cirkusrevyen 2023 – man kan allerede glæde sig.

Info: Den røde Pimpernel var oprindelig et skuespil med premiere i Nottingham i 1903. Et par år efter blev stykket sat op i London og samtidigt udgivet som roman, skrevet af den engelske baronesse Orczy. Bogen blev en publikumssucces og lidt efter lidt også teaterforestillingen, der siden kom til at gå mere end 2000 gange i l London i forskellige opsætninger. Allerede i 1917 kom en stumfilm med titlen The Scarlet Pimpernel, mens det blev Lesley Howard i hovedrollen i en film fra 1934, der tog verden med storm og var nomineret til to Oscars – og med den berømte replik: De søger ham her – de søger ham der….

Det charmerende ved Niels Olsen / Lars Fjeldmoses version er bl.a. de mange sjove henvisninger til både moderne og mere historiske hændelser illustreret ved musikalske citater, hvor bl.a. en del af den franske handling synges på Edith Piafs forskellige sange.

Medvirkende: Brian Kristensen, Jacob Weble, Penille Albæk Andersen, Charlotte Guldberg, Lars Fjeldmose (Kapelmester) og Folkekoret / Scenograf: Kirsten Brink / Instruktør: Joy-Maria Frederiksen / Forfatter: Niels Olsen / Plakat: Adam O. / Produceret af Sjællands Teater

Spiller til og med d.3. september 2022.