Kulturkupeen

Den skaldede frisør – the musical på Frederiksberg og i Aarhus.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

 

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Den skaldede frisør –the musical på Frederiksberg og i Aarhus.

Feel good-musical pakket tindrende flot ind i skrigende japanskinspirerede gennemskårne citrusfrugter, der indimellem lyser og blinker som var man på Bakken.  For det er folkelig underholdning, der er lagt op til med denne teaterversion af Susanne Biers succesfilm fra 2012.  

To meget forskellige familier skal til bryllup i Sorento. Det bliver til en varm fortælling på baggrund af en dyster historie om en kræftramt kvinde, der med en lille portion overskud får mulighed for at skifte den gamle ægtemand ud med et bedre og mere moralsk menneske. For ægtemanden har ligget i med Tilde fra bogholderiet, og det går bare ikke. To modpoler: Utroskab og kræftsygdom.

Det er klart, at denne musical i høj grad må ligge på hjul af filmen.  Manuskriptet er da også gennemskrevet af Susanne Bier og Anders Thomas Jensen, så der er ingen banaliteter eller overflødige  ord. Anders Thomas Jensen er en af de allerbedste filmmanuskriptforfattere herhjemme.

Thomas Helmig har ikke tidligere selv skrevet en hel musical, selv om hans musik er blevet brugt på bl.a. Bellevue Teatret. Men Helmig skrev kendingssangen til Susanne Biers første store succes ”Den eneste ene”, og også her fornemmer han historien og pakker det hele smukt og harmonisk ind i en velfungerende Helmig-stemning, eksekveret af kun fire musikere.

Den skaldede frisør. The musical. 2020. foto: Miklos Szabo.

Men var det ikke for de gode skuespillere, kunne det være det samme. Xenia Lach-Nielsen spiller og synger den krævende titelrolle Ida og skal løfte arven efter filmens Trine Dyrholm. Xenia Lach-Nielsen gør det til ug. Med stilfærdig, naiv psykologisk indlevelse former hun denne kvinde, for hvem det meste ramler sammen i løbet af kort tid. Heldigvis får hun til sidst lov at vise sin stemmepragt i sangen ”mit lIv” – her med musik og tekst af Jaybros.

Den skaldede frisør. The musical. 2020. foto: Miklos Szabo.

Den udkårne spilles ligeledes uden modhager af Niels Olsen, som jo var hovedpersonen i Biers gamle film: ”Den eneste ene”.  Denne gang skal han være en tough guy, der nok har forsømt sønnen, men pludselig ”Ser lyset” og kærligheden takket være Ida, den smukke kvinde, der kører ind i hans bil, går med paryk og har en utro ægtemand. Også Niels Olsen er oppe imod filmens internationale skuespiller Pierce Brosman og klarer det fortræffeligt. Vi tror på ham, og hans musikalitet lyser igennem.

Den skaldede frisør. The musical. 2020. foto: Miklos Szabo.

Udenom scorer Bodil Jørgensen rigtig mange point som den frygtelige svigerinde, velklædt og gruopvækkende, på jagt efter Niels Olsen. Men her slutter sidehistorierne ikke. For hendes datter, spillet sjovt af Nanna Rossen, der brød igennem med ”Hairspray”, synes at både mor og hele brylluppet er for meget. ”Fuck det hele”. En rigtig teenager.

Der er flere sidehistorier, for det unge, kommende ægtepar, med en sød og velsyngende Maria Lucia  og tv-darlingen Silas Holst, har deres problemer. Endnu mere tv-kendiseffekt går der, når han springer ud, og den udkårne mand såmænd er makkeren fra ”Vild med Dans”, Jakob Fauerby. Det skal nok give bonus en almindelig spilleaften, men deres ”pas de deux” var nok lidt lang.

Den skaldede frisør. The musical. 2020. foto: Miklos Szabo.

Den norske instruktør, Frede Guldbrandsen, der bl.a. er kendt for store udendørsforestillinger,  får det hele til at køre, godt hjulpet af scenografen Benjamin La Cour, kostumedesigneren Astrid Lynge Ottesen og ikke mindst lysdesigneren Ulrik Gad.

Det koreografiske ved Anja Gaardbo er trimmet og flot, men ind imellem alt for manieret og slår dermed den fortløbende historie i stykker i stedet for at understøtte.  Netop fordi Thomas Helmig, skuespillerne og dialogen er så grundlæggende velfungerende  og egal,  er det synd, at koreografien for mange steder synes vulgær og måske ligefrem plat. Måske kan der strammes op på det.

“Den skaldede frisør – the musical” er blevet til en hyggelig familieforestilling for dem over ? For det er vel det modne segment, som er bidt af både Thomas Helmigs toner og håbet om et liv efter de 50 år?

En ekstra bemærkning:

Hver anmeldelse kræver sin specielle indgangsvinkel. Her står vi over for en ny musical, produceret af One and Only Musical Teater og  skabt på baggrund af Susanne Biers succesfilm fra 2012: “Den skaldede Frisør” med ny musik af Thomas Helmig. Produktionen har ikke modtaget nogen form for økonomisk tilskud – hverken fra stat, kommune eller private fonde.

Kort sagt: ”Den skaldede Frisør – the musical”  skal helst sælge 100.000 billetter i første omgang og gerne flere sidenhen.  Det lægger bånd på, om ikke på kunsten, så i hvert fald på  eksperimenterne. For det danske musicalpublikum vil ikke overraskes alt for meget.

Rolleliste

Ida – Xenia Lach-Nielsen
​Philip – Niels Olsen
​Patrick – Silas Holst
​Astrid – Maria Lucia
​Benedikte – Bodil Jørgensen
​Leif – Benjamin Boe Rasmussen
​Thilde – Frederikke Vedel
​Alessandro – Jakob Fauerby
​Alexandra – Nanna Rossen
​Ensemble: Patricia Tjørnelund, Asta Gaardbo, Lea Simonsen, Line Krogholm, Johanne Milland, Sarah Broberg, Jeff Schjerlund, Patrick Terndrup, Jens Schyth Brøndum, Mads Gronemann, Ilang Lumholt

Det kreative hold:
Instruktør – Frede Gulbrandsen
​Dramatikere – Susanne Bier og Anders Thomas Jensen
​Komponist – Thomas Helmig
​Arrangør og kapelmester – Joakim Pedersen
​Koreograf – Anja Gaardbo

​Executive Producer – Susanne Bier
​International Executive Producer – Jesper Winge Leisner
​Produktionsselskab – One And Only Musical Teater

Spillesteder:
Scandic Falkoner på Frederiksberg og Musikhuset Aarhus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *