Menu Luk

∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Det moderne er fortid – ny bog om forfaldet i vor nutid og Thomas Kluges malerier.

”Det moderne er fortid” – ny bog om forfaldet i vor nutid, men i realiteten én lang hyldest til Thomas Kluge, billedkunstner, der maler i en teknik, der viser tilbage til renaissance- og barokmaleriet i Midteuropa. 

For anden gang inden for få dage læser jeg en bog, hvor jeg forvirres af forholdet imellem bogens titel og det regulære indhold. Forleden var det en billedbibel, hvor de mange danske nutidskunstneres værker var helt uformidlede. Ingen oplysninger om kunstnerne – end ikke en regulær oversigt over de mange afbildninger, som derved blev reducerede til fyldstof.

Med bogen ”Det moderne er fortid” – af Thomas Kluge og Kasper Støvring, udgivet af forlaget Eksistensen, er jeg også i vildrede. Forlaget er et ambitiøst, intellektuelt bogforlag, der selv beskriver sig sådan: Vi udgiver omkring 60 bøger årligt inden for områderne tro, eksistens, kristendom, etik og filosofi.

Det burde da borge for kvaliteten. Billedkunstneren Thomas Kluge har ikke skrevet et ord, men har ifølge forordet leveret tanker via adskillige samtaler samt ikke mindst billedmateriale til bogen, som er skrevet af litteraten Kasper Støvring. Begge herrer er omkring de 50 år.

Bogen er i mine øjne en lang, negativ tirade om, at vi lever i en tid, hvor det meste er galt, mens Thomas Kluges malerier indeholder om ikke en redning, så en skønhed og et kristent livssyn, som på en eller anden måde kan give os mere sjælero.

I begyndelsen af bogen understreges det, hvor miskendt Thomas Kluge er som billedkunstner,  og hvor udskældt hans ”neorealisme” har været.

Det kan tænkes, at Thomas Kluge ikke føler, at han er blevet værdsat som den ”frelser”, han selv og Kasper Støvring ser ham som. Men han er da blevet accepteret og beundret af mange forskellige instanser, lige fra den magtfulde, tidligere rektor på Kunstakademiet, Else Marie Bukdahl til Kongehuset.  Kan man nå længere i kunstverdenen i lille Danmark?

Bogen har udover en vrede på samtiden også en iboende kristen indgang. Er man ikke selv så troende, at alt skal ses i et religiøst lys, bliver bogen svær at tage ved lære af.

Samtidigt er det irriterende, at der ikke er en billedoversigt og en litteraturliste – og et cv på Kluge. Det synes mærkeligt, at et intellektuelt bogforlag og en Ph.d. forfatter ikke kan skrive en fagbog, hvor de basale, ret tekniske krav er opfyldt: overensstemmelse imellem titel og indhold, tidslinjer, litteraturliste, evt. noter og først som sidst skal der være billedtekster af substantiel karakter.

Bogens set-up er dermed ikke ærlig varebetegnelse. For ”Det moderne er fortid” ville i sin grundholdning nok kunne fange en del læsere, hvis det var en regulær samfundsanalyse.  Men blandingen af samfundsanalyse, kristne grundbegreber og oveni Kluges billeder, burde behandles på en helt anden måde eller i hvert fald varedeklareres.

I realiteten er Kluges malerier udgangspunktet for hele bogen. Derfor burde de forklares rent teknisk:

Hvordan lykkes det for kunstneren at skabe den unikke tæthed og lighed på lærredet?

Hvordan bruger Kluge den fotografiske teknik som udgangspunkt?

Og først som sidst: Hvor har Kluge lært sig den meget personlige teknik, som her i 2024 ikke længere sættes i skammekrogen af så mange. Også det kristne syn, som ifølge teksten inkorporeres i flere billeder, har brug for forklarende ord.

Det er i øvrigt imponerende, hvor mange og hvor forskellige malerier Thomas Kluge på få årtier har skabt.  I bogen er mange af de kendte portrætter afbildet, bl.a. Dronningen i helfigur, Pjerrot og Else Marie Bukdahl. Bogen gengiver også for mig helt nye værker, hvor motiverne er hentet i naturen, bl.a. blomster af og med symbolsk betydning, Kirken ved Stevns Klint og Kronborg. Også denne søgen mod naturen og tilbage i historien, væk fra portrættet, kunne have brug for ord med på vejen, om det så blot var i billedteksterne.

Det er ærgerligt, at hverken hovedforfatter eller forlag har ønsket at formidle Thomas Kluges meget personlige kunst optimalt.

Udkommet på forlaget Eksistensen  foråret 2024.

I 2020 udsendte forlaget Frydenlund et mammutværk om Kluges maleri. Læs anmeldelsen her:   https://www.kulturkupeen.dk/kluge-catalogue-raisonne-1990-2020-ny-kunstnerbiografi/

 

www.eksistensen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *