Kulturkupeen

En boghandel i Paris

∗∗∗

Anmeldelse af Eva Zierau.

Vinzenzo(Sergio Castellitto), en midaldrende mand med ar på sjælen, driver en lille boghandel midt i PARIS. Den ligger meget pittoresk på et fredeligt gadehjørne og udstråler nostalgi, varme og charme. Vinzenzo bor sammen med sin voksne datter, den dybt traumatiserede Albertine(Mathilda De Angelis), der efter en voldsom ulykke nogle år tidligere sidder i kørestol lammet fra taljen og ned.

Foto: Another World Entertainment

En dag træder Yolande (Bérénice Bejo) ind i Vinzenzos forretning. Hun er en ung smuk skuespillerinde, der sprudler af liv, lyst og humor, men har rod i sit kærlighedsliv. Snart dukker hun næsten dagligt op  boghandelen, og han begynder, charmeret af hendes smittende energi, at nære varme følelser for hende. Følelser som hører hans fortid til. Langsomt begynder han at stille spørgsmål til den måde han lever sit liv, og hvilken retning han fremover inderst inde ønsker, at det skal tage.

Det er lagt op til den helt store feelgood film, og man befinder sig også overordnet i godt selskab med boghandleren og den unge Yolande, som er smuk, dragende og utilregnelig. Hans datter derimod er knap så elskværdig. Hun er tavs og bitter. Grundlæggende forstår man hende godt, når man ser på hendes hårde skæbne.

Foto: Another World Entertainment

En boghandel i Paris er en film om at turde kaste sig ud i livet på trods af alle odds. Om at være tro mod sig selv og forsøge at komme videre, selv når det ser allersortest ud. Nemmere sagt en gjort.

Manuskriptet er oprindelig skrevet for teatret. Meget af filmen foregår netop i den lille hyggelige boghandel. Men vi kommer også ud I Paris, når vores karakterer bevæger sig rundt i byen, der som altid er en skøn filmkulisse.

Sergio Castello og Bérénice Bejo er begge udmærkede som respektive Vinzenzo og Yolande. Mathilda De Angelis, som boghandlerens bitre og ulykkelige datter Albertine, har med sin rolle få tangenter at spille på, i og med, at hun er så dybt traumatiseret efter sin ulykke, at hun tilbringer sin tid med at stirre i tavshed ud i luften og nægte at tale, selvom hverken hendes intellekt eller tale er påvirket af ulykken.

Manuskriptet til filmen er skrevet af den store afdøde italienske prisbelønnede manuskriptforfatter og instruktør Ettore Scola, som vi kender fra film som En ganske særlig dag (1977)og Familien(1987).

En boghandel i Paris har bestemt sine charmerende øjeblikke ikke mindst visuelt, men filmen greb mig ikke rigtig. Da vi det meste af tiden befinder os inde i den lille nærmest klaustrofobiske boghandel ville historien, som oprindelig tiltænkt, måske have gjort sig bedre på teater.

Instruktør: Sergio Castellitto

Premiere: 4. august 2022

Plakat:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.