Falstaff i Esbjerg hos Den Ny Opera.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Falstaff. Årets store produktion på Den ny Opera i Esbjerg er Verdis muntre værk i en veltrimmet opsætning.

Det er blevet til en underholdende smuk og velmusiceret udgave med 35 musikere i den skjulte orkestergrav og 24 unge piger i koret. Oveni naturligvis en håndfuld gode danske sangere, for operaen synges på dansk.  Det er med til at gøre forestillingen mere spiselig og bliver til det rene teater i bedste forstand, hvor ikke mindst herrerne har fundet den rette afvejning imellem pjank og operasang.

Iscenesættelsen er meget veldisponeret og logisk ved operaens souschef Jakob Næslund. Der er skabt en god balance imellem det rene gøgl og de momenter, hvor Verdi skal træde i karakter som munter operakomponist. Også i denne opsætning er der en alvor gemt bag de mange løjer, og det er ikke så dumt.

Med en delikat scenografi af Signe Krogh og Camilla Bjørnvad, hvor tiden er lagt omkring det forrige århundredeskifte med kostumer i de smukkeste mønstrerede stoffer og engelske lokaliteter, kommer vi både på kro, i thesalon, i butik og på natlig skovtur. Det giver sangerne de bedste omgivelser. Herrerne har styrken til at vinde over orkester, der ikke mindst i starten havde for meget kraft, men balancen indtraf hurtigt med Den Ny Operas leder Lars Ole Mathiasen som dynamisk dirigent.

Falstaff hos Den Ny Opera i Esbjerg, 2021. Pressefoto af Nicolai Thorsen.

Jesper Buhl er en fortræffelig og knibsk Falstaff.  En mand med glimt i øjet og så meget dramatik i kroppen, at man næsten glemmer, at det er ”Falstaff” og ikke Shakespeares ”De muntre koner i Windsor”.  Buhl demonstrerer, næsten alt for godt, det overmod, som 95% af mandskønnet har, og det uanset om der sidder 40 kg for meget om taljen.  ”Se mig” – stråler det ud af manden, der tror, han kan få damerne til at falde for sig og derved komme til penge.  Anderledes med Jens Søndergaards mr. Ford, der ikke ligner nogen hanrej, tværtimod! Lidt for flot!. Men mr. Ford er alligevel bange for at havne som Falstaffs offer om “eftermiddagen mellem fire og fem”  og synger med stor og charmerende kraft det velfungerende musikhus op.

Kvinderne spiller med på komedien med Phillipa Cold i spidsen som en venlig mrs. Ford.   Rollen har mange udfordringer, når hun både skal være seriøs i sin afvisning af Falstaff og samtidig spille ægtemanden et puds. Phillipa Cold har smukke passager, når mrs. Ford folder sig ud.  Også Sofie Lund som datteren, der slipper for at indgå et arrangeret ægteskab og i stedet får sin elskede, viser, at der midt i løjerne også kan være noget, der hedder ren kærlighed over for den udkårne Fenton, sunget fint af Jonathan Koppel.

Falstaff kan i handlingen ligne en bagatel, men er Verdis sidste opera og så forskellig fra alt andet, han skrev. Det er befriende for en gangs skyld ikke at overvære ulykkelig kærlighed, død og udslettelse, men i stedet en helt umoderne intrige, der slet ikke har gang på jorden i disse #metoo tider, som hver anden dag koster en offentlig person karrieren. Sådan var det ikke i gamle dage, hverken på Shakespeare eller Verdis tid.

Med ”Falstaff” har Den Ny Opera i Esbjerg endnu engang vist et imponerende højt niveau. Operaen var jo midt i sin anden ”Ring”, men Coronaen stoppede sidste års ”Siegfrid”. I stedet blev årets produktion til ”Falstaff”.  Det er beundringsværdigt og klogt at synge ”Falstaff” på dansk og derved give også yngre danske stemmer mulighed for vise deres kunnen.  Ærgerligt at opsætningen, der er så veldisponeret med flot scenografi, ikke skal på turné – eller blot spille flere dage. Mange burde opleve denne charmerende og muntre opera: skynd jer til Esbjerg:

I dag søndag kl.16. I Esbjerg – sidste chance, men der er musikfestival hele den kommende uge i Esbjerg, hvor operasangerne optræder i flere konstellationer.

Falstaff  / Jesper Buhl

Ford / Jens Søndergaard