Familien Adams 2

∗∗∗

Efterårsferien banker snart på døren. Det er tid til nye børnefilm.

Vi begynder med et gensyn med den underlige, uhyggelige Familie Addams, der er tilbage på det store lærred. Nu i en ny tegnefilm for børn og barnlige sjæle, der har hang til makabre historier. Selve figurerne har mange år på bagen. Serien startede helt tilbage til 1938 som en tegneserie-stribe af Charles Adams(1912-1988) i det ugentlige magasin The New Yorker.

Plakat: SF STUDIOS

Familien Adams 2 er den anden animerede film baseret på Adams bizarre historier om den skøre, skræmmende og makabre familie. Familien Adams har derudover tidligere kunne ses som en ikonisk komedieserie på amerikansk tv i 60erne. Senere i en animeret tv-serie, i to live-action spillefilm og en Broadway musical. I USA er den mærkværdige Familien Adams således en gammel kending indenfor popkulturen. Familien Adams 2 er fortsættelsen af Familien Adams, som ramte de danske biografer i 2019.

For dem der ikke kender universet, består familien af mor Morticia, far Gomez, datteren Wednesday, lillebror Pugsley og onkel Fester. Wednesday har teenageproblemer ikke mindst fordi hun er overbevist om, at Morticia og Gomez slet ikke er hendes rigtige forældre. Hun tror, at hun er blevet forbyttet på den fødeklinik, hvor hun blev født.

Morticia og Gomez mener, at Wednesdays dårlige humør skyldes, at de ikke har taget sig nok af hende på det sidste. Familien mangler simpelt hen mere tid sammen, så forældrene beslutter, at hele familien skal tage tre uger på ferie tværs over USA i deres vakkelvorne uhyggelige autocamper. Wednesday synes at det er en rigtig dårlig idé. Hun vil hellere blive hjemme og arbejde med sine kemiske eksperimenter.

På rejsen kommer vi vidt omkring nogle spooky steder lige fra Death Valley, Niagara Falls, San Antonio, Grand Canyon og Sausalito nord for San Fransisco. Flot animation fra alle steder.

Filmen handler grundlæggende om at være anderledes, et godt emne, men den fanger ikke rigtigt. Den er simpelt hen for forvirrende og ikke sjov nok. Den sortsynede Wednesday er flov over sin mærkelige familie. Det er der uden tvivl mange teenagere, der kan nikke genkendende til, men  filmen er i min optik for forvirrende og forceret, til at man bliver grebet af den. Og så mangler den forløsende humor.

På plussiden kommer en visuel meget flot produceret tegnefilm, hvor vi kommer med på Roadtrip gennem Staterne. Man får en ubærlig lyst til at rejse derover. Musikken med gamle kendinge som f.eks. Gloria Gaynors I Will Survive får ligeledes en til at drømme om et besøg på den anden side af Atlanten.

Instruktørerne Conrad Vernon og Greg Tiernan fra den første Familien Adams film står også bag  toeren. Hver for sig har begge alenlang erfaring med animationsfilm som, f.eks. Shrek 2, Monsters vs Aliens, Sausage Party samt film med de kendte figurer fra Radisserne.

Familien Adams 2  får tre stjerner herfra. Mere kan jeg desværre ikke svinge mig op til.

Instruktører: Conrad Vernon og Greg Tiernan

Premiere: 7. oktober 2021