For Evigt

∗∗∗∗

For Evigt er et dansk sci-fi-kærlighedsdrama. der foregår på tværs af tid og rum. Vi befinder os ud for Islands kyst. Her ser vi en klippe styrte sammen og blive slugt af havet. Der er tale om et jordskælv, der skaber en mystisk lysende gul ildsprække på havbunden flere kilometer under Atlanterhavets overflade. Det enestående naturfænomen accelererer de globale klimaforandringer dramatisk og er en trussel mod menneskeheden.

Samtidig i Danmark mødes de to unge Elias(Simon Sears) og Anita(Nana Øland Fabricius). Han drømmer om at blive dybhavsforsker og hun om at blive sanger. Deres veje skilles, og mange år senere mødes de igen ved et tilfælde. Hun har nu en flot musikkarriere, er gift og har en søn på 15 år, som må være undfanget på det tidspunkt, da de skiltes 15 år tidligere. Elias er en anerkendt oceanograf.  Mødet mellem de to her mange år efter, får dem til at tænke på de valg i livet de tog som unge. Grundlæggende nogle spørgsmål som mange af os stiller os selv, når vi kommer op i årene.

For Evigt handler at være bevidst om ens skæbne i vid udstrækning, er underlagt tilfældighedernes spil. Havde man ikke lige befundet sig på et bestemt sted på et givent tidspunkt, havde man måske aldrig mødt sin partner, sin nære ven eller et andet menneske, der har haft betydning for ens liv. Aldrig fået de børn, som man eventuelt fik, boet der, hvor man bor osv. Banalt men ind imellem værd at reflektere over.

Filmen er delt op i kapitler, et godt greb, da den foregår over en periode på omkring 15 år.

Musikeren Nana Øland Fabricius debuterer som skuespiller i hovedrollen som Anita. Vi kender hende ikke mindst som en af de tre dommere i X-faktor. Hun er overbevisende som Anita, der i mødet med sin fortid må træffe et vigtigt valg. Simon Sears kender vi fra film som Vinterbrødre og tv-serien Herrens Veje. Der er især i de scener, hvor de to hovedpersoner spiller sammen, at filmen fungerer godt.

For Evigt er grundlæggende et kærlighedsdrama i en science-fiction ramme. Det er ikke en stor film, men jeg var godt underholdt, da jeg så den.

Bag filmen står Ulaa Salim, som vi kender fra filmene Fædreland (2017) Danmarks Sønner (2019).

Instruktør: Ulaa Salim