Fuglene over Sundet

∗ ∗ ∗ ∗

Gribende film om danske jøders flugt til Sverige i 1943.

Danske jøderns flugt til Sverige under Anden Verdenskrig står som noget helt centralt i vores danske selvforståelse. Ud af rundt regnet 7000 herboende jøder blev ca.95% af dem i 1943 sejlet over Øresund til Sverige. En meget imponerende redningsaktion.

Filminstruktør Nicolo Donato har med Fuglene over Sundet kastet sig ud i en film om danskernes engagement i aktionen, for langt de flestes vedkommende båret af uselviske motiver som medmenneskelighed og næstekærlighed. Men der var også brodne kar, som hjalp jøderne udelukkende pga.ren profit. Man kunne risikere at skulle betale op til flere årslønninger for at blive fragtet over sundet, og havde man dem ikke, kom man ikke med om bord.

fuglene-over-sundet-familien-i-skur-2

I filmen møder vi musikeren Arne Itkin( David Dencik), der bor i København med sin kone, litteraturkritikeren Miriam(Danica Curcic) og deres 6 årige søn Jacob(Jakob Cedergren). Miriam har hørt rygter om, at tyskerne vil deportere alle danske jøder og sende dem til koncentrationslejre, men Arne slår det hen. Samme nat står tyskerne udenfor deres dør, og den lille familie flygter af bagtrappen med deres febersyge søn. De får at vide, at i Gilleleje er der mulighed for at blive smuglet til Sverige af lokale fiskere, og familien bevæger sig straks nordpå. Det er ikke nemt, da vejen til Gilleleje er patruljeret af Gestapo, og da familien endelig når derop, kan de ikke betale de 1500kr. det koster pr. mand at komme med båden til Sverige. De må gå tilbage og skjule sig sammen med ca. 80 andre jøder på loftet af Gilleleje kirke. Snart finder lokale kollaboratører og Gestapo ud af, hvor jøderne befinder sig.

fuglene-over-sundet-togkupe

Fuglene over Sundet er inspireret af virkelige hændelser i Gilleleje i oktober 1943. Filmen er dramatisk og voldsom, og meget aktuel i lyset af den nuværende flygtninge krise. Donato siger: Min film handler om, at man skal møde mennesker i øjenhøjde, uanset hvor de kommer fra. Det er en historie om medmenneskelighed –om at være medmenneskelig – i tykt og tyndt.

fuglene-over-sundet-soen

Fuglene over Sundet er en mørk film både indholdsmæssigt og stilistisk. Der er for mange mørke scener, hvor det simpelt hen kan være svært at se, hvad der foregår på lærredet. Det er lidt synd. Filmen er optaget med håndholdt kamera, hvilket giver nærvær, men også får en til at fokuserer på de urolige kamerabevægelser i stedet for den dramatiske fortælling.

fuglene-over-sundet-far-soen-og-fisker-2

I øvrigt er filmen rigtig flot. Smukke brune støvede nuancer understreger det fortidige univers. Inspirationen til kostymerne er iflg. Donato et sammensurium af Coco Chanel og den franske modstandsbevægelse. Musikken er fortrinsvis klassiske strygere krydret med moderne rå toner, der understreger den foruroligende handling.

Curcic som Miriam, er en fornøjelse. Der noget urkvinde over hendes figur, som hun formår at leve sig helt ind i. Dencik som Arne er også overbevisende. Brygmann som Pastor Kjeldgaard virker derimod noget malplaceret og utilpas i den rolle. Man tror ikke rigtig på ham.

Når det er sagt er Fuglene over Sundet en gribende og fængende film. Gå ind og se den og bliv klogere på et vigtigt stykke Danmarkshistorie.

Instruktør: Nicolo Donato

Trailer: SF Film