GOLDA

∗∗∗∗

Israel 1973. Nærmere betegnet den 6. oktober. På Israels helligste dag på året og under ramadanen, indleder en koalition af styrker fra Egypten, Jordan og Syrien et overraskelsesangreb på Sinai-halvøen og Golanhøjderne. Golda Meir(Hellen Mirren), Israels første og eneste kvindelige premierminister, også kendt som Israels jernlady, befinder sig nu i et kapløb med tiden. Millioner af liv er på spil på begge sider af fronten. Golda skal træffe nogle meget svære beslutninger. Hun sidder som ene kvinde i et kabinettet. Samtidig har hun fundet ud af, at hun er alvorligt syg.

GOLDA foregår under den såkaldte Yom Kippur krig, hvor enheder fra de nævnte lande overskrider de våbenstilstandslinjer i henholdsvis Golanhøjderne og på Sinai -halvøen, som var fastlagt efter Seksdageskrigen i 1967.

Den 78 årige Helen Mirren behøver næppe nogen præsentation. Hun er en veteran på såvel teater som det hvide lærred. Hun har modtaget et hav af priser for sit skuespil herunder en Oscar for filmen THE QUEEN om Dronning Elisabeth II og hendes families reaktion på Prinsesse Diana’s død I 2003. Mirren er endvidere hædret med titlen Dame Commander of the Order of the British Empire for sit virke i britisk og internationalt teater, film og tv.

Mirren yder da også en flot præstation i Golda, men hendes kæderygende karakter bliver aldrig rigtig spændende. Jeg synes trods alt staffagen ikke rigtigt, at vi kommer nok ind under huden på den magtfulde Golda.

Det gør til gengæld hendes ydre. Mirren er så at sige ukendelig i sit gammelkone look: Gråt hår, let foroverbøjet holdning, langsomme bevægelser. Umiddelbart en lille undseelig kvinde, men tag ikke fejl. Hun er knivskarp og har en enorm magt. Hendes rådgivere, der alle er mænd, bestemmer ikke. Det gør hun.

Hendes mål er at træffe den rette beslutning på et så oplyst grundlag som muligt. Hun er meget bevidst om, hvilke enorme konsekvenser krigen kan få for de mange ulykkelige kvinder og børn, der kommer til at miste deres kære i krigen. Selv siger Mirren i et interview, at for hende er rollen som Golda en af hendes allerstørste. Det forstår man godt. Der er en scene, hvor hun taler med den amerikanske udenrigsminister Henry Kissinger for at prøve at overtale ham til at få Nixon til at støtte Israel med militært udstyr. Dertil svarer Kissinger meget diplomatisk. Jeg er primært Amerikaner, dernæst Udenrigsminister og endelig jøde. Og hun svarer prompte: I dette land læser man fra højre mod venstre. En interessant meningsudveksling.

Når man ser filmen, kan man ikke undgå at  tænke på Margareth Thatcher, som var engelsk premierminister i årene fra 1979.

Den Oscar vindende instruktør Guy Nattiv , der selv kommer fra Israel, står bag filmen. Han har en lang filmkarriere bag sig, har instrueret  spillefilm og kortfilm og har vundet flere priser herunder en Oscar for kortfilmen Skin i 2019.

Er man historisk interesseret i netop den periode af Israels historie, skal man gå ind og se filmen.

Instruktør: Guy Nattiv

Trailer: SCANBOX