Han, hun, vov og igen. Juleshow på Republique.

∗ ∗ ∗

”Han, hun, vov og igen – Et gakkelak comedy juleshow”.

Bodil Jørgensen og Jens Jacob Tychsen lægger ikke skjul på, at deres nye/ gamle show er lutter, show, sjov og lagkage.

Han, hun vov og igen. Bodil Jørgensen og Jens Jacob Tychsen. Repubique. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Tilbage ved julen 2010 spillede de på CaféTeatret med stor succes under næsten samme titel.  Dengang var de 7 år yngre og ikke mindst kendt for alvorlige roller.  Siden er der gået mere underholdning i dem begge. ”Han, hun, vov og igen” er i al sin plathed ikke så langt væk fra, hvad de ellers har serveret igennem årene (ikke mindst Bodil Jørgensen sammen med Rytteriet). Set med mine øjne er det synd og skam. For de er begge gode karakterskuespillere,  og det er sådan, vi  (jeg) helst vil se dem.

Men ser vi bort fra de 4-5 sketches, der kredser om alt under bæltestedet, er der mange charmerende små finurligheder i forestillingen.

Der er dømt gammeldags julehygge med et alt for rødt velourtæppe og ret triste juletræer ude på siderne. Æstetik er ikke noget julemanden i år har bragt til Kanonhallen. Scenografen Rasmus Rahbek burde tænke sig om en ekstra gang.

Første scene er en lalleglad Tychsen, der som skuespiller sidder ved sminkebordet. Alt er godt, han smiler og intet kan feje smilet af hans ansigt, selv om han vist har mistet begge ben.  Ved siden af sidder Bodil Jørgensen. Hos hende er alt trist og sørgeligt, så hun er ved at pakke hele biksen sammen. Denne kontrast fortsætter i de vellykkede episoder, korte som lange. Sjove er ikke mindst parret, når de optræder i campinguniformer og går i teaterkælderen under Det Ny Teater på jagt efter de kendte under overskriften ”Dus med de kendte”. En filmet føljeton, der vises på storskærme.

Først overfalder parret Stig Rossen, der venligt stiller op. I begyndelsen er han smilende, de tager billeder af ham, så kræver de, at han skal synge og blive ved. Han orker ikke og til sidst opstår tumult.  Næste episode er med Malene Schwarz . Også hun overfaldes og det kommer hurtigt til kamp, for campingparret påstår, at hun er Ingeborg fra Matador og havde hovedrollen i ”Dansen om Regitze”. Malene Schwarz råber ulykkeligt: ”Jeg spillede Maud”. I sidste episode er alt vendt på hovedet. De sidder igen i kælderen og spejder efter kendisser. Ind kommer Lars Mikkelsen med sit nye Lars Mikkelsen-skæg. Han er smilende. Men de ved ikke, hvem han er, og da han trygler om at blive fotograferet, vender de sig bort. ”Jeg er danmarkshistorien”, råber han. De kigger op og siger i kor, at sådan noget med historie ser de ikke i fjernsynet.

Lignende episoder uden dirty jokes fungerer flere steder fortræffeligt,  og de allersidste minutter i showet er navlebeskuende så det grænser til det irriterende, men sjove alligevel. De er et gammelt ægtepar, der skal se ”Badehotellet”. Alt i TV er noget møg eller det, der er værre, siger de. Ligeså med ”Badehotellet”, som de alligevel slubrer i sig, indtil de kommer op at skændes, for han mener at skuespilleren Weise er god, mens hende hotelmutteren er gammel og kedelig. Så bliver der ballade, og hele showet slutter der.

De anvender en blanding af comedy tricks og stand-up elementer eller hvad sådan noget hedder, når man primært taler om et lille isoleret hjørne af samfundet, som helst skal være vist i TV eller BT. Spøgsmålet er så, om  alle publikummer i Republique hører til det segment.

Konklusionen må lyde: Både Bodil Jørgensen og Tychsen er fremragende skuespillere, de kan være morsomme sammen og hver for sig.  Han med sin krukkede gammelkøbenhavnske stemme, hun med forskellige dialekter fra det jyske. Og så er de musikalske. Alligevel forfalder de op til 4-5 gange i denne ellers underholdende forestilling til platheder om de nedre regioner. Det er frastødende og ikke noget, der er brug for op til jul.

Mere selvtillid, stol på skuespilleren, for uden tekstlige flovheder ville det gå meget bedre. Frem med saksen i drejebogen.

Af og med: Bodil Jørgensen, Jens Jacob Tychsen

Instruktør:Joy Maria Frederiksen