Hermelinen

Hermelinen – Ordensmagtens symbol i kamp mod kærligheden

∗  ∗  ∗  ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

Hermelinen har alle dage prydet konger, kejsere og præsidenter. Et symbol på overordnet retfærd og magt. Du skal ikke tro du er noget; du skal bare adlyde. Og sådan virker det stadig inden for retsvæsenet, hvor det er retsformanden, overdommeren, der sætter dagsorden og tempo. Hvor alle tvinges til at tale tydeligt, og resten tvinges til lyttende tavshed. Der er styr på tingene. Retssystemet er et urværk, hvor alt går præcist som forudsagt og forudbestemt. Mennesket er en robot, som lytter til forbrydere, ofre, anklagede, anklagere, forsvarere og alle de kendte ingredienser. Med lov og forudsigelighed skal land bygges og forbrydere dømmes.

"L'Hermine" de Christian Vincent

“L’Hermine” de Christian Vincent

©2014-Photo-Jerome-Prebois-Albertine-Productions

Retsformanden, som spilles helt fantastisk af Fabrice Luchini, har styr på det hele,- undtagen en generende influenza, som han døjer med, for ingen og intet skal forhindre ham i at udøve sin daglige gerning på jord: at dømme mennesker. Til gengæld skaffer han sig fjender gennem sin rigide opførsel. Hans kone vil forlade ham, og han må flytte på hotel. Kollegerne bagtaler ham på retsbygningens toilet, og mener han besøger ludere, selvom vi ved at det var natlægen, der skulle hjælpe ham med at kontrollere endnu en sag: influenzaen.

"L'Hermine" de Christian Vincent

“L’Hermine” de Christian Vincent

Måske er det influenzaen der kan bringe forstyrrelse i hans liv. Måske er det noget større: noget emotionelt i stedet for det rationelle univers han færdes i. En af nævningene i den konkrete retssag, vi overværer under hans forsæde, er en bekendt af retsformanden. En narkoselæge, som Sidse Babett-Knudsen spiller med stor ægthed og vidunderligt underspillet varme og sensualitet, og som i filmen har behandlet ham med den humanistiske læges indføling i den enkelte patients behov, da han lander på et hospital med et alvorligt knoglebrud. Retsformanden vågner af sin bedøvelse ved at lægen står bøjet ind over hans hoved og samtidig holder ham i hånden. Det er ikke sådan, en retsformand med hermelinskåbe behandler sine kunder. Og han bløder fuldstændigt op i hendes hænder.

"L'Hermine" de Christian Vincent

“L’Hermine” de Christian Vincent

Retsformanden blødes op, og kærligheden vækkes til live igen under retssagen mod en ung mand, som står under anklage for at have sparket sit 3 måneder gamle barn ihjel. Og Sidse Babett-Knudsen bringer kærligheden ind i den strikse retssal, og hun forfører hele retssystemet med sin naturlige, varme måde at være på.

"L'Hermine" de Christian Vincent

“L’Hermine” de Christian Vincent

Der er ikke nogen erotiske scener i denne prisbelønnede film, men det er en meget erotisk film, som gør os alle mere forelskede, end da vi ankom til biografen. Se den og bliv glad for livet. Og for din læge. Og for din retsformand.

Sidse Babett-Knudsen fik en César for bedste kvindelige birolle, Fabrice Luchini fik i Venedig prisen for bedste mandlige hovedrolle og Christian Vincent fik samme sted prisen for bedste manuskript. Alle priser er fuldt fortjente.

Titel: Hermelinen (2015)

Distribution: Miracle Film

Premiere: 4. august 2016