Herself

∗∗∗∗

Stærk og engagerende.

Det skal nu være den sidste gang, han slår hende. Sandra(Clare Dunne) giver sin lille datter en seddel, så hun med hjælp fra ejeren i den lokale kiosk kan få tilkaldt politiet. På sedlen står der. Ring 999. Mit liv er i fare. Sandra har endelig besluttet sig. Hun vil skilles fra sin voldelige mand Gary(Ian Lloyd Anderson) så hun kan få et nyt liv med deres to små døtre uden den evige angst for, hvornår han får et af sine uforudsigelige raserianfald, der udvikler sig til hustruvold. En skræmmende og voldelig scene i starten på Herself. Der er ingen tvivl, da politiet efterfølgende rykker ud og ser hendes tilstand. Hun får straks bevilget skilsmisse og flytter på de sociale myndigheders foranledning med sine to små piger midlertidigt ind på et hotel i Dublins lufthavn. Et hotel, hvor hun og hendes piger ikke må vise sig i lobbyen og kun bruge personaleindgangen, når de kommer og går.

Sandra arbejder som rengøringshjælp. Hun har forskellige kunder bl.a. en pensioneret kvindelig læge, som hendes mor også arbejdede for. Det er svært at få det hele til at til hænge sammen med fysiske og psykiske ar efter års hustruvold, pres fra de offentlige myndigheder i forbindelse med hendes understøttelse og ikke mindst hendes døtre, der lider under situationen. Da hun afviser Gary, der gerne vil genoptage deres samliv og som endda prøver ad rettens vej at få tilkendt forældremyndigheden over børnene, bliver presset for meget for hende.

Den pensionerede læge kommer hende til undsætning, forærer hende en del af sin grund og låner hende penge til at bygge et byg selv-hus. Sandra har aldrig haft en hammer i hånden, men ved uventet hjælp udefra ser det hele lysere ud. Gary har imidlertid andre planer for hende og deres døtre.

Herself handler om at skabe sig sit eget liv efter et forlist voldeligt ægteskab. Det lyder til at være en tung historie, men den er fortalt i en tone, som gør det ubærlige bærligt. En blanding mellem socialrealisme og humor. Og som filmen skrider frem bliver man mere og mere grebet. Midt i al elendigheden viser Sandra at have en beundringsværdig råstyrke.

Instruktøren bag er englænderen Phyllida Lloyd, som har stået bag publikums succeserne Jernladyen og Mamma Mia!The Movie. Herself er en mere alvorlig film end de to andre, men den er også opløftende. Sjældent har man set en film med så mange scener med håndværkere både professionelle og amatører i fuld gang med at bygge et hus. De gør det i deres fritid. Humøret er højt. En imponerende gestus, der giver dem lige så megen personlig glæde, som den giver Sandra.

Inspirationen til filmen kom, da en af Dunnes veninder med tre små børn en dag ringede til hende og fortalte, at hun havde forladt sin voldelige mand og så at sige var blevet hjemløs.

Herself handler om trods alle odds at tage skeen i den anden hånd og prøve at komme videre. Det er en livsbekræftende historie om mod, styrke og vedholdenhed. Et af de helt essentielle spørgsmål er, hvorfor hun har fundet sig i Garys overgreb i årevis og ikke har forladt ham tidligere. Svaret er ifølge Dunne, at hun er blevet hjernevasket af sin mand i en sådan grad, at  hun ikke magter at bryde ud af forholdet. Hun tror, at det er hende der er noget galt med. Derudover er hun økonomisk afhængig af ham og bange for at miste børn sine børn.

Dunne, der har været med til at skrive filmens manuskript, spiller med stor følsomhed den rådvilde Sandra. Med hjælp fra sine venner bliver hun langsomt stærkere og stærkere. Det er ikke kun et hus hun bygger, det er også hende selv og hendes liv hun langsomt bygger op efter års utryghed og nedværdigelse. En stærk og engagerende film.

Instruktør: Phyllida Lloyd

Længde: 97 minutter

Premiere 26. november 2020