Kulturkupeen

HOLLYWOOD

Kommentar af Eva Zierau.

Tyndbenet Netflix serie om efterkrigstidens Hollywood.

I august sidste år havde Quentin Tarantinos imponerende og stærkt underholdene Once upon og time in Hollywood premiere i de danske biografer. Nu er Netflix barslet med en tv-serie om livet i den berømte filmby i slut 1940erne. Titlen er kort og godt  Hollywood.

I hvert afsnits intro ser vi nogle wannabe unge skuespillere og manuskriptforfattere klatre op ad det store ikoniske HOLLYWOOD skilt i Los Angeles, nå toppen og skue ud over den berømte filmby. Alle har de én drøm om at blive stjerne på hver deres felt. En god start på de enkelte afsnit.

Jack Castello(David Corenswet) flytter med sin gravide kone til filmbyen. Hver morgen står han i en lang kø foran porten til filmselskabet Ace Studios for at få mulighed for en prøvefilming eller en statistrolle.

Foto: Saeed Adyani/Netflix

Det går bare ikke lige efter planen, og for at kunne betale sine regninger, må Jack tage sig til takke med et job på en nærliggende tankstation, som ud over benzin tilbyder andre særlige ydelser til rige eksklusive kunder. Den homoseksuelle sorte manuskriptforfatter in spe Archie Coleman (Jeremy Pope) får et job samme sted. Snart tjener de to smukke unge tankpassere ikke blot penge ved at fylde benzin på bilerne, men især som mandlige prostituerede for Hollywoods velhavere.

Foto: Saeed Adyani/Netflix

Ejeren af Ace Studios’ hustru Avis Amberg(Patti Lupone), en tidligere stumfilmstjerne, er kunde hos Jack. Da hendes mand bliver alvorlig syg, overtager hun styringen af Ace Studios, hvorefter der åbner sig en chance for Jack og Archie. Archie som er netop i færd med at skrive et manuskript til filmen Peg, om en ung skuespillerinde, der i desperation over ikke at kunne leve op til kravene i filmindustrien, kaster sig i ud fra toppen af H’et på det ikoniske Hollywood skilt. Avis Amberg siger god for projektet. Meget kontroversielt får den sorte smukke Camille Wahington(Laura Harrier) som bor sammen med instruktøren af filmen hovedrollen. Alt imens forsøger den gennem usympatiske, ondskabsfulde og sleske agent Henry(Jim Parson) med kontakter til Mafiaen at forpurre filmens produktion.

Hollywood er rent fortællemæsigt noget rod. Det kan være svært at finde hoved og hale i, hvem der er hvem, og hvilken rolle de spiller i dramaet. Derudover mangler vi i den grad interessante flerdimensionelle karakterer med noget på hjerte. Der bliver simpelt hen smurt for meget på. Man skal være lidt af et tålmodigt gemyt, hvis man holder ud at se alle syv afsnit af serien, som meget klichéagtig fokuserer på en gennem usympatisk og falsk branche, hvor ufine metoder,  racisme, kvindeundertrykkelse og prostitution er vejen frem mod stjernestatus.

Foto: Saeed Adyani/Netflix

De implicerede vil gøre hvad som helst for fifteen minuts of fame. Man får ondt af dem. Indrømmet, serien bliver i de sidste afsnit noget bedre. Men hovedindtrykket er ikke imponerende, hvilket er synd, fordi så mange af os grundlæggende er dybt fascineret af film om Hollywood, ikke mindst fra byens  golden years, som varede fra slutningen af stumfilmperioden til begyndelsen af 60erne, hvor netop dette drama udspiller sig.

Foto: Saeed Adyani/Netflix

Visuelt er Hollywood imidlertid et super flot tv-serie. Der er ikke sparet på noget. Noget tyder på, at der kommer flere sæsoner. Man kan jo altid håbe, at de bliver bedre.

Creators: Ian Brennan, Ryan Murphy

Varighed: 5 timer og 47 min.

Trailer: Netflix

Premiere: 1. Maj 2000

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *