Kulturkupeen

Ikke uden min mor – danskdansk på turné.

Kommenteret af Ulla Strømberg.

“Ikke uden min mor”.  Debatteater om mødre og døtre. 

Velkommen til 1970-erne. Alt er, som det var. Vi sidder i en sal, der i det daglige er en café eller kantine, der dufter lidt af krydderier, og 91% af publikum er kvinder. Måske lidt ældre end de var i 1970-erne – for måske er det netop de samme kvinder, som gik til gruppeteater dengang, det var in, og en af måderne man kunne være med til at forberede den store revolution.  I den revolution indgik også, at kvinder skulle være frie og lige – præcis som de sang i den svenske teaterforestilling: ”Jøsses piger, befrielsen er nær”.

I 2018 er vi er kommet et stykke videre, men har ikke fået lige løn, kvinder har hyppigere end mænd dobbeltarbejde, kvinder laver mere dagligmad end mænd, men mænd har fået ret til barsel og nogle mænd kan lave mad, etc.

Ikke uden min mor. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Alt det og mere til er vel baggrunden for ”Ikke uden min mor” – som er en lille, stilfærdig kvindeforestilling, der med materiale fra 76 interviews med kvinder fra det meste af verden er kogt ned til nogle få intense scener. Alt er velmenende og fornuftigt, næsten for meget af det gode. Selv om det er dejligt  en aften at overvære en forestilling,der har noget på hjerte og ikke svælger i sex og behov. Men det er som om, der mangler noget: Lidt kraft, lidt saft, lidt modstand, bare en anelse revolutionsånd havde gjort underværker.

Selvfølgelig starter forestillingen med barnefødsler – fire af slagsen, for vi kommer alle ud af moders skød. Uden mor – intet liv. Irriterende kan MOR også være, for sløv, for aktiv, for sød, for nysgerrig  – for meget af det  hele. Alt det får de fire skuespillere med i gammel gruppeteaterstil, hvor man tager en hat på hovedet og pludselig er sin egen bedstemor. Der er også små spillescener, mellem mor og datter og bedstemor. Alt sammen pænt, sødt og lidt gammeldags.

Netop fordi danskdansk og Teatergrad bevidst spiller på atypiske steder, er det ok med det lidt slidte set up – men det er vildt mærkeligt, at 2018 alligevel kan føde en forestilling, der er snydt ud af 1976 – uden parader eller modtryk. Og ikke en ordentlig arbejdersang. Det havde vi i tifold dengang i 1970erne!

Men tag et par unge piger og din egen mor med, lad mændene blive hjemme og mød nogle søstre, der til sidst, i bedste retrostil, tager dig i hånden og synger: ”Kvinde tag min hånd og hold den fast, til du mærker sjælen flyde frit igennem dig og mig”. 

 

Medvirkende Anne-Vibeke Mogensen, Şiir Tilif, Lotte Munk + Marie Louise von Bülow
Instruktør Sandra Yi Sencindiver
Dramatiker Camara Lundestad Joof
Dramaturg Sosha Teperowska
Musik & tekster Marie Louise von Bülow
Scenograf Sir Grand Lear
Producent Christine Worre Kann
Idé & koncept danskdansk
Co-producenter Baltoppen LIVE & Helsingør Teater

www.danskdansk.dk

turné:

Spilledatoer og -steder: