Kulturkupeen

Intet – ungdomsopera på Det Kongelige Teater.

Kommentar af Ulla Strømberg.

Intet – en ungdomsopera på Det Kongelige Teater.

Janne Tellers 20 år gamle ungdomsroman ”INTET” er endelig på scenen i København med masser af unge medvirkende i en superflot forestilling med dommedagsundertoner.

Intet. Ungdomsopera på Det Kongelige Teater. 2020. Foto: Miklos Szabo.

For 20 år siden skrev Janne Teller en ungdomsroman ”Intet”. Den viste sig at være ganske langtidsholdbar og er i dag oversat til mere end 20 sprog. Tyske teatre har dramatiseret teksten, og allerede for flere år siden kom en operaversion med musik af David Bruce takket være et samarbejde imellem Glyndebourne og Covent Garden i London.  Den Jyske Opera satte operaen op i 2017 på dansk.

Intet. Ungdomsopera på Det Kongelige Teater. 2020. Tegning af Claus Seidel.

Nu er det endnu en dansk version med Martin Lyngbo som en effektiv instruktør og Steffen Aarfing som scenograf, der har forstået at sammenflette et univers midt imellem en  mobiltelefon og West Side Story – til en fordanskning ved Jesper B. Karlsen.  Martin Lyngbo har tidligere på Det Kongelige Teater instrueret den veloplagte ”Barberen i Sevilla” (anmeldt her på kulturkupeen.dk )   og tillige manden bag Skam-forestillingerne på Aveny-T, hvor han har arbejdet med unge amatører. Steffen Aarfing er i dag ikke mindst kendt for sine store, imponerende scenografier til operaen, bl.a. ”Ringen” på Det Kongelige Teater og ”Kvinden uden skygge”.

Åbningsscenen er simpelthen flot. Det vrimler med unge mennesker som ser ned på deres mobil med det karakteristiske knæk med nakken. Og næsten uafbrudt igennem de følgende to timer er der et smukt koreograferet virvar af ungdom og sangstemmer. For hele opsætningen af ”INTET” er præget af ungdom. Dog ikke nogle fra 7B, som historien handler om, men unge sangere fra forskellige kor, inklusive Operaakademiet, Den Kongelige Opera, samt DR, Sankt Annæ, Roskilde Domkirke m.m.

Intet. Ungdomsopera på Det Kongelige Teater. 2020. Tegning af Claus Seidel.

Det er superflot sammenholdt af Martin Lyngbo i et moderne, lydefrit, velfungerende visuelt univers af Aarfing. Men den danske tekst skurrer. Der er af og til overtekster, og indimellem kan man høre, hvad der synges. Men teksten holder slet ikke. Ærgerligt nok. Librettoen må have været bedre på engelsk.

Intet. Ungdomsopera på Det Kongelige Teater. 2020. Foto: Miklos Szabo.

Musikken er af David Bruce, britisk komponist, født 1970, der har skrevet primært orkestermusik og en hel del værker til udvalgte sangere. ”Intet” eller som den hed oprindelig ”Nothing” synes at være hans første opera. Jeg er ikke før stødt på hans musik, men denne ungdomsopera i neoklassisk stil synes ”behagelig”, varm, varieret og skifter helt naturlig stemning fra stille stunder til dramatiske masseoptrin for at ende ovre i det helt bundalvorlige. Men musikken overrasker ikke, kommer ikke snublende bagfra, som livet jo ellers gør.  Musikken fungerer dog flot med det Kongelige Kapel som vist er suppleret med en række unge musikere.  Det kan undre, at David Bruce tilsyneladende aldrig har skrevet filmmusik, for han kan skabe stemninger.

Men for mig holder selve konceptet omkring ”INTET” ikke vand.  Hvis det er en ungdomshistorie, som er gravalvorlig, hvorfor så tage en klassisk operaform med dertil hørende neoklassisk musik. Hvorfor ikke bruge rockmusik, de unges eget musiksprog? Og selve historien er for mig så dommedagsagtig, at det slet ikke er til at bære.

Intet. Ungdomsopera på Det Kongelige Teater. 2020. Foto: Miklos Szabo.

En ung fyr, Pierre, fra 7B sunget flot af Jacob Skov Andersen med en dyb (!) tenorstemme vender tilbage fra sommerferien og siger, at INTET betyder noget.  Det må forstås således, at der ikke er noget at leve for, da alt er uden betydning. Hvorefter han klatrer op i et blommetræ.  Det er jo noget, som de store absurdister og eksistentialister skrev om for 70 år siden, Sartre, Camus og lign. Skolekammeraterne vil prøve at overbevise drengen om, at der er ting og sager, der har en mening. De ofrer det bedste, de har, i en stor bunke, der siden bliver til et bål. Men så kammer historien over og ender med afskyvækkende nekrofili, afhugne fingre – og vist nok mord. Morale?

Intet. Ungdomsopera på Det Kongelige Teater. 2020. Tegning af Claus Seidel.

I disse Corona-tider, hvor alt ser sort ud, er det næppe dommedagsattityder, vi har mest brug for. Der er døde dyr nok i Jylland, og så afbrændes et ungt menneske på den store operas scene, mens ekstra blod flyder!

Intet. Ungdomsopera på Det Kongelige Teater. 2020. Tegning af Claus Seidel.

Derfor kan jeg blot sige, at jeg forstår godt, at man i visse lokale kommuner i udlandet har forbudt indkøb af bogen til skolebrug.  Den er jeg med på. Har svært ved at se, hvordan ”INTET” kan befordre noget godt hos 15 årige.

Men som teaterforestilling var det superproff på Operaen denne mørke novemberdag.  Der er ros hele vejen rundt – fra Kapel til sangere og instruktør og scenograf. Imponerende indsatser, men så trist, så trist.

Komponist: David Bruce

Oversættelse: Jesper B. Karlsen

Instruktør: Martin Lyngbo

Dirigent: Robert Houssart

Scenograf: Steffen Aarfing

Kostumedesign: Nathalie Mellbye

Koreograf: Jannik Elkær

Lysdesign: Lee Curran

Assisterende instruktør: Natascha Metherell

Korsyngemester: Jakob Lorentzen

Videodesign: Maya SB & Anne Mette Fisker Langkjer

Medv:

Kari Dahl Nielsen/Agnes

Jacob Skov Andersen/ Pierre

Morten Grove Frandsen/ Johan

Tomi Punkeri/ Karl

Sophie Haagen/ Ursula

Robert Houssart/ Dirigent

www.kglteater.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.