Iqbal og den indiske juvel

∗ ∗ ∗ ∗

Flot og underholdende.

Iqbal & den indiske juvel er den tredje film om Iqbal og vennerne fra Blågårdsgade. Den første: Iqbal og den hemmelige opskrift blev set af over 200.000 danskere. Den anden: Iqbal & Superchippen af ca. 130.000. Begge film bygger Manu Sareens populære børnebogsserie om Iqbal(Hicano Soares), Sille(Liv Leman Brandorf) og Tariq(Arian Takiar). Tre charmerende og kvikke børn fra Nørrebro.

Sidste skud på stammen foregår i New Delhi i Indien i. Noget af en scoop. En ubeskrivelig og dybt fascinerende by, hvor man nærmest bliver blæst om kuld af sanseindtryk. Jeg har besøgt den for mange år siden, og det jeg så på lærredet til pressevisningen lignede til forveksling, det jeg oplevede. Sikke en kulisse.

Iqbals tante Fatwa(Tine Rangan Thiesgaard), der bor i New Dehli, er blevet udnævnt til Vogter af Den Indiske Juvel. En fornem og ærefuld titel. I den forbindelse bliver der afholdt en højtidelig ceremoni, og Iqbal overtaler sin far(Runi Lewerissa) til, at hele familien og hans bedste ven Sille, skal rejse til Indien for at deltage i ceremonien. Under selve højtideligheden, da alle er samlet omkring den smukke juvel, går strømmen pludselig, og det bliver helt mørkt. Da strømmen kommer tilbage, er juvelen væk. Alle bliver undersøgt, og politiet finder juvelen i Iqbals fars brystlomme. Han bliver smidt i fængsel og står til at afsone en dom på mindst 15 år. Iqbal er overbevist om, at faren er uskyldig, og snart går den vilde jagt gennem New Delhi for at finde den virkelige tyv og juvelen.

Iqbal & den indiske juvel er dramatisk, farverig og charmerende. Filmen er lidt lang tid om at komme i gang med selve plottet, men da den når dertil, går det over stok og sten. Hjemme i Danmark sidder Iqbals super intelligente lillebror Tariq(Arien Takier), der lige har vundet Danmarksmesterskabet i fysik og kemi, med sin mobiltelefon og fjernstyrer børnenes jagt på tyven i Indien. Det kommer der nogle rigtig sjove scener ud af.

Der er referencer til Olsen Banden filmene, når Tariq på langdistance dikterer, hvad der skal bruges til at fælde tyven: Et vejskilt, en skoleklasse og en Hellig Ko. Også til vicevært Meyer fra Huset på Christianshavn i forbindelse med nogle af scenerne i Blågårdsgade, hvor den evigt fejende sure vicevært hr. Wibrandt(Torben Zeller) huserer.

Tempoet er højt. Vi kommer vidt omkring i farverige Delhi og omegn. Det er ikke kedeligt.

Instruktøren Oliver Zahle kan bl.a. skrive satiriker, tv-vært og skuespiller på sit cv. Iqbal &Superchippen var hans første spillefilmsdebut som instruktør.

Hircano Soares, som den hyper handlekraftige Iqbal, og Liv Leman, som den mere afdæmpede og fornuftige Sille har, som i de to forrige Iqbal film, hovedrollerne i filmen. Ikke mindst Soares er et livstykke uden lige, som man ikke kan lade være med at holde af.

Iqbal & den indiske juvel er sjov. Det er en moderne familiefilm, med glimt i øjet og gode børneskuespillere. Filmen er hverken nyskabende eller original, men flot og underholdende det er den.

Anbefales til børn fra 7 år.

Instruktør: Oliver Zahle