Kulturkupeen

Kældermusik på Bådteatret med Brecht og Eisler.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Kældermusik på Bådteatret  med tekster af Bertolt Brecht og musik af Hanns Eisler.

Kældermusik. Bådteatret. 2021. Foto: Miklos Szabo.

Gad vide, hvad Bertolt Brecht ville sige til dagens danske (og tyske) samfund. Han var overbevist socialist eller marxist, som Bådteatrets lille program slår fast. Men uanset hvad, så har instruktøren og kunstnerisk leder af Bådteatret, Rolf Heim, endnu engang i det lille rum i bunden af Bådteatret skabt et unikt og uhyggeligt univers anno mellemkrigstidens tyske underklasse.

En mørk og dyster scenografi på størrelse med en stor dukkestue signalerer tysk storby med et par skilte og dertil uhyggelige dukker, som viser slibrige mænd og en enkel ulykkelig skøge.

Kældermusik. Bådteatret. 2021. Foto: Miklos Szabo.

På fløjene to vaskeægte danske mænd, Jesper Egelund og Peter Fuglsang, der spiller Hanns Eislers komplicerede musik til Bertolt Brechts tekster. Men var det ikke for mezzosopranen Helene Gjerris’ fascinerende tilstedeværelse, som en vampet diva klædt i en højrødt plisseret kreation, ville det slet ikke være til at bære.  For vi præsenteres for en verden af armod, sorg og ulykke og som hos Tjekhov:  en verden i venteposition. Men det blev ikke, som Brecht havde håbet. For vi lever i et forbrugersamfund, alle til hobe, uanset om det er nord, syd øst eller vest for Eideren. Der er bare nogle, der er mere frie end andre.

Kældermusik. Bådteatret. 2021. Foto: Miklos Szabo.

Helene Gjerris kan det hele, så det er ganske mystisk at sidde få meter fra en dybt koncentreret sanger, der går i clinch med dukkerne, ført af de to habile dukkeførere iklædt lidt skævt smokingantræk.

Udover Helene Gjerris’ sang er det selvfølgelig dukkerne, der tiltrækker sig opmærksomhed. Lige så specielle, frastødende og dødsmærkede, de er, lige så levende forekommer de også, og man kunne vel have mødt dem en mørk nat i en smøge i datidens Berlin. For nutid er denne lille kælderkabaret heldigvis ikke. Den er, som teatret selv skriver: en apokalyptisk oplevelse (fra fortiden).  Men hvad kom egentlig bagefter?

Kældermusik. Bådteatret. 2021. Foto: Miklos Szabo.

At sangene er på tysk giver den helt specielle sound, men havde de været oversat til dansk ville uhyggen og dommedagsvisionen måske have været mere pågående.  Nu bliver det mere til en oplevelse af Brechts alvorlige samfundsportrættering – inden for og uden for familiens kreds.

Kældermusik er ikke for de sarte, men kan anbefales til alle, der gerne bagefter vil stige op af Bådteatrets dyb og glæde sig over, at livet trods alt ikke er så slemt endda.

Instruktør Rolf Heim

Dramatiker Bertolt Brecht

Komponist Hanns Eisler (primært)

Scenografi Jonathan Hjorth
Medvirkende Helene Gjerris, Yulia Lystbæk, Astrid Kjær Jensen, Jesper Egelund, Peter Fuglsang
Dukkemager Holdet
Lysdesign Egil Hansen

Lyddesign Janus Jensen

Rekvisitør/Kostumier Julie Svensson

Bygger Mads Riis & Jonathan Hjorth

Afvikler Victor Lyse

Teknisk ansvarlig Jonathan Hjorth

www.baadteatret.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.