Kulturkupeen

Kinky Boots med Silas Holst som stjernen – musical på Det Ny Teater.

5 stjerner til Silas Holst – og færre til musik, scenografi og resten af ensemblet.

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Kinky Boots – musical på Det Ny Teater.

Silas Holst er både stjerne, diva og drag queen i musicalen ”Kinky Boots”. For Silas Holst spiller rollen som manden i dametøj suverænt og så overbevisende, at der ikke er et øje tørt.  At han kan danse og synge vidste vi fra bl.a. ”Saturday Night Fever”, ”Dirty Dancing” og ”Grease”. Men at han også kan bære en ganske kompliceret og sammensat rolle er imponerende. Silas Holst kan meget mere end ”Vild med Dans”, og for publikums skyld burde han de næste år spare sine kræfter og ”nøjes” med at spille teater, for der ligger talentet også.

Kinky Boots. Det Ny Teater. 2022. Silas Holst. Tegning af Claus Seidel.

Uden ham havde forestillingen ikke været til at bære.  Men når Silas som Lola ankommer fra siden med sine seks ”piger” – alle superslanke mænd i dametøj, og de danser en stærk, næsten rituel, men også monoton og enerverende dans som nattens prinsesser, bliver det til showdans af bedste kaliber.

Kinky Boots. Det Ny Teater. 2022. Silas Holst og co. Foto: Miklos Szabo. Tegning af Claus Seidel.

Udenom får vi serveret en skinger dokumentarisk beretning om den gamle skofabrik, der var ved at gå ned. Men så blev stilen lagt om takket være et tilfældigt møde imellem den unge fabriksejer og Lola, the drag queen. I stedet for at producere smukke brune herresnørresko, som ingen ville købe, gik man over til at sælge stiletter til mænd, og helst i rødt.  En nicheforretning, som skåret ud af et CBS-kursus.

Bag ”Kinky Boots” ligger en virkelig historie.  En BBC dokumentar fra 1999 skabte interesse om skofabrikken W.J. Brooks Ltd. Det blev siden til en spillefilm med titlen ”Kinky Boots” i 2005. Historien fangede den amerikanske dramatiker Harvey Fierstein (kendt i Danmark for bl.a. ”Det var en Lørdag aften” om en drag queen – og musicalen ”La Cage aux Folles”). Fierstein brugte 8 år på transformationen af den lidt banale historie til musical.

I USA blev resultatet i 2013 på Broadway en succes og modtog en regn af Tony Awards. Også London Westend tog godt imod ”Kinky Boots”.  Historien er dog ret sentimental, og den uskønne vekslen imellem de åh, kedelige arbejdere på fabrikken og de vilde transer på stiletter er både gammeldags og akavet. Det er jo næsten forbudt at sætte så stereotype figurer på en scene.  Visuelt behøver det i øvrigt ikke at være så grimt med arbejdertøj og glimmer-transklude som kontraster. Der må findes æstetiske mellemløsninger!

Musikken er af en amerikansk sangskriver, Cyndi Lauper, som ikke før 2013 har skrevet musicals. Musikken fungerer godt i dansenumrene, men de enkelte sange glemmes hurtigt og er ganske opulente, selv om Silas Holst og også Lars Mølsted, som den lille grå fabriksejer, klarer dem suverænt.  Men bagefter huskes ingen toner.

Der er imponerende mange folk på scenen, fra to små drenge til de triste arbejdere og de vilde dragdrenge. Midt i det hele lyser Kim Hammelsvang op som arbejdsleder i brun kittel,  en stilsikker præstation.

Kinky Boots. Det Ny Teater. 2022. Kim Hammelsvang og Lars Mølsted. Foto: Miklos Szabo.

Det er ikke alt, der bare kan importeres og bruges herhjemme. Med en anden scenografi havde meget måske været reddet. Den britiske scenograf Paul Farnsworth har tidligere skabt smukke, næsten klassiske scenografier til Det Ny Teater, men her bliver fabrikken og arbejderkostumerne  simpelthen for grimme og gumpetunge. Det er jo musical,  hvor folk vil se DANS.

Kinky Boots. Det Ny Teater. 2022. Silas Holst. Tegning af Claus Seidel.

 Aftenen på Det Ny Teater reddes og hentes hjem takket være musicalstjernen Silas Holst på høje hæle og i flade sko. Allerbedst på hæle med hele koret vildt dansende.

Afslutningsoptrinnet, som selvfølgelig forener de to verdener i en forrygende dans, hvor alle er kommet op på usunde røde stiletter, er ekstrem amerikansk og old fashion: om arbejderne som vil deres fabrik og derfor tager Kinky Boots på.

Kinky Boots. Det Ny Teater. 2022. Silas Holst og co. Foto: Miklos Szabo.

I USA, hvor flere stater er imod fri abort, og hvor LGBT+ sikkert har det dårligt i de samme stater, er der brug for oplysning, som en film eller en musical måske kan levere. Men her i Danmark har vi næppe brug for at blive retvist på samme måde. Her står andre værdier på spil.

Det Ny Teater er vores førende musicalteater, når det gælder de store internationale hits. Og teatret er undskyldt, for så mange fremragende musicals findes der ikke, og slet ikke når Det Kongelige Teater nu efter politisk pres ovenikøbet snupper både ”West Side Story”, ”Matilda”  og snart endnu flere. Så bliver konkurrencen hård, for hård og ganske urimelig.

Kinky Boots

Manuskript: Harvey Fierstein

Musik og sangtekster: Cyndi Lauper

Iscenesættelse og koreografi: Lee Proud

Scenografi: Paul Farnsworth

Medvirkende:

Silas Holst, Lars Mølsted, Monica Isa Andersen, Rasmus Fruergaard, Kim Hammelsvang, Martin Skriver, Sebastian Harris, Morten Daugaard, Lasse Dyg, Patrick Svingholm Terndrup, Paul James Rooney, Søren Torpegaard, m.fl.

 

www.detnyteater.dk

2 tanker om “Kinky Boots med Silas Holst som stjernen – musical på Det Ny Teater.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *