Late night

∗∗∗∗

Emma Thompson er en gudsbenådet skuespiller. Hun kan om nogen spille med en overvældende intensitet og et nærvær, der næsten blæser en om kuld. Hendes mimik rummer hele følelsesregistret. Flot og gribende. Sidste år så vi hende i Dommeren valg, hvor Thompson spiller hovedrollen som en skarp, rationel og samvittighedsfuld højesteretsdommer.

I Late night befinder vi os i en hel anden boldgade. Her er spiller Thompson den populære talkshowvært Katherine Newbury, som er vært på det amerikansk satireprogram Late Night.

Newbury er britte, i 50erne, og har siddet i den varme stol i mange år. Seertallene er ikke, hvad de har været, og ledelsen og showets tekstforfattere mener, at hun bør udskiftes med en yngre model. Hendes jokes har ikke rigtigt fulgt med tiden. I en scene ser vi ser en mandlig ung kollega i 20erne give den gas på et lignende konkurrerende tv-show. Han har et hav af følgere på de sociale medier, hvilke Newbury principielt nægter at beskæftige sig med. Hans platte vitser ligger langt fra Fionas tørre, skarpe og hurtige punchlines. Hun har lavet omkring 600 programmer og har modtaget 43 Emmys. Noget af en bedrift.

Foto: Scanbox Entertainment                                                                                            Forfatterne til hendes show er udelukkende mænd. Newbury foreslår tv-stationen at ansætte en kvindelig tekstforfatter. Ind kommer en pige af indisk afstamning, Molly Patel(Mindy Kaling). Hun er mørk, har kun lidt erfaring med branchen, men har et gå på mod, som det kun er få forundt. Hendes ansættelse lægger også meget passende et låg på tv-stationens bekymring for kritik af manglende mangfoldighed blandt de ni tekstforfatterne. Og så har Molly et væld af nye ideer til showet, som Katherine bestemt ikke synes om.

Foto: Scanbox Entertainment                                                                                                     Dette set up er der kommet en rigtig morsom og underholdende film ud af. Det er interessant, at komme ind bag kulisserne på et hold af tekstforfattere, der dag efter dag skal præsentere punchlines i et satireprogram, ligesom man gør i de amerikanske sitcom.

Emma Thompsons karakter lever helt op til vores forventninger, om en kvinde med klasse, intelligens og udstråling, men også en kvinde, der kan vise stor sårbarhed. Sidstnævnte får vi belyst med en historie om hendes affære med en yngre mand for mange år siden, som aldrig er blevet omtalt i ægteskabet. Hendes ældre Parkinson ramte mand Walther Lovell (John Lithgow) opdager det på de sociale medoer.. I en rørende scene træder begge i karakter.

Foto:Scanbox Entertainment                                                                                                     Mindy Kaling, som yder en flot præstation som den sødmefyldt og talentfulde Molly, er derudover filmens manuskriptforfatter og medproducer. Hende skal vi nok komme til at se mere til fremover.

Bag filmen står den 45 årige instruktør, producer og skuespiller Nisha Ganatra, som har stor erfaring med tv-komedier. Det fornemmer man.

Er man til satire, begavede monologer og sjove punchlines, så gå endelig ind og se Late Night. Og så gør det jo ikke ligefrem noget, at det netop er Emma Thompson, der spiller hovedrollen. Det bliver til fire store stjerner herfra.

Instruktør: Nisha Ganatra

Premiere: 12. september 2019