Lykke-Per

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Dybt betagende.

Bille Augusts nye film Lykke-Per bygger på Nobelpristageren Henrik Pontoppidans litterære mesterværk af samme navn, der udkom i otte bind i perioden 1898-1904. En samtidsroman, med evige gyldige temaer, der er lige så relevante i dag som for over 100 år siden.

I filmens første scene ser vi en flot panorering over den jyske hede. Den unge Lykke-Per(Esben Smed) går tur i den pragtfulde natur. Dernæst klippes til en ophedet diskussion mellem ham og hans patriarkalske, stærkt religiøse far, der er præst i det lille sogn, hvor de bor. Lykke-Per og hans søskende er opfostret med idealer som fromhed, skyld, skam og anger. Kun i håbløshed og ensomhed kan man finde frigørelse siger faren et sted i filmen. Når man ser disse scener fra det ultra religiøse hjem, får man associationer til Hans Kirks bog Fiskerne og tv-serien om den fra 1977. Den foregik i begyndelsen af 1900 tallet i et indremissionsk miljø i Jylland.

Lykke-Per tager stærkt afstand fra faren og forlader i trods barndomshjemmet for at flytte til København og læse til ingeniør på Polyteknisk Læreanstalt. Han vil realisere et stort visionært og moderne energiprojekt baseret på vind-og bølgeenergi. Et alternativ til datidens brug af kul og koks. Man må give Pontoppidan, at han, da han skrev romanen, som er inspireret af hans eget liv, har været på forkant med udviklingen indenfor moderne energiforsyning. Lykke- Per er begavet og visionær og klarer sig flot på Læreanstalten, men det er ikke nemt at være en fattig student i storbyen. Han bor på et usselt mørkt loft værelse uden varme, og har svært ved at betale huslejen

En dag møder han den jødiske rigmandssøn Ivan Salomon, som introducerer Per for sin familie. En familie der i modsætning til hans egen oser af overskud og livsglæde. Ivan har to giftemodne søstre og en far, Philip Salomon(Tommy Kenter), med kontakter til spidserne af Københavns erhvervsliv.

Per forelsker sig snart i den ældste søster, den kloge underskønne Jakobe(Katrine Greis- Rosenthal), og hun i ham. Philip  samler sine velhavende kontakter, som finder Lykke- Pers projekt spændende. De indvilger i at hjælpe ham økonomisk, så han kan videreudvikle og søsætte det, på betingelse af, at de får medindflydelse på projektet. Per nægter at samarbejde med andre om det. Jeg kan ikke acceptere formynderskab, siger han flere gange i filmen. På trods af at verden nu ligger for hans fødder, og alt tegner lyst for ham, har han svært ved at finde sjælefred og lægge sin ulykkelige barndom bag sig.

Lykke-Per handler dybest set om Carpe Diem og arvesynden. Per har ikke evnen til at slå til, når mulighederne byder sig. Han er ikke særlig sympatisk. Han er egoistisk, opfarende og en dårlig taktiker. Vi føler ikke rigtigt med ham. Ikke alt kan undskyldes hans hårde barndom. Og da han en dag stifter familie, gør han de samme fejltagelser overfor sin søn, som han selv var udsat for som barn. De andre karakterer herunder Jakobe og hendes familie er som karakterer mere nuancerede og tiltalende.

Filmen viser et væld af smukke optagelser fra Københavns indre by: Nyboder, Kongens Nytorv, Botanisk Have, Universitetet, Magstræde m.v. Man bliver helt høj. I det hele taget er Lykke-Per en ualmindelig visuel flot og spektakulær film.

Selve historien er dybt gribende. Filmen varer to timer og 45 minutter. Indrømmet, det er lige det længste, men filmen er så godt skruet sammen, at man ikke mister interessen.

Esben Smed yder en fremragende præstation som den i bund og grund ulykkelige Lykke-Per. Det er en meget stor rolle han har. Og Katrine Greis- Rosenthal giver med sit smukke ydre og nuancerede spil Jakobe en betagende ynde og dybde. Hende kommer vi sikkert til at se meget mere til.

Bille August står bag filmen. Han siger i et interview: Lykke- Per er i virkeligheden en moderne figur. En selvforherligende, selvoptaget person. Bille August giver samtidig udtryk for sin bekymring for, at vi i vores samtid dyrker individualiteten på bekostning af det sociale og dermed kan miste forståelsen for betydningen af samspillet mellem mennesker. Med Lykke-Per har Bille August endnu engang bevist, at han er en eminent filminstruktør.

Der er nok de færreste blandt de yngre generationer, der har læst Lykke-Per. Et så stort litterært værk på 900 sider, kan være svært at få tid til at læse i en travl hverdag.  Så her er chancen for at få hele historien på knap tre timer. Gå ind og se denne dybt betagende film.

Instruktør: Bille August

Fotos og trailer: Rolf Konow, Nordisk Film og TV 2 Danmark

Premiere: 30. august 2018