Kulturkupeen

Mindeord om kunsthistorikeren Hans Edvard Nørregaard-Nielsen.

 

af Ulla Strømberg.

Mindeord om kunsthistorikeren Hans Edvard Nørregaard-Nielsen.

78 år gammel er kunsthistorikeren og forfatteren Hans Edvard Nørregaard-Nielsen desværre død efter flere års sygdom. Det efterlader et tomrum, for han var enestående i den danske kulturverden.

I mere end 25 år regerede kunsthistorikeren Hans Edvard Nørregaard-Nielsen over nyere dansk kunst. Som formand for Ny Carlsbergfondet og dermed direktør i perioden 1988-2013 var han en ud af tre til at støtte nyere kunst med imellem 40 og 60 millioner kroner årligt.  Det var af fundamental betydning for mange kunstnere og museer og gav selvfølgelig også magt.

Men Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var mere end en gavmild støtte for udvalgte kunstnere. Han var en enestående formidler af kunsten, også i tidligere århundreders arkitektur og billedkunst, hvor hans foretrukne periode var den danske guldalder. De mindste detaljer kendte han til og kunne fremdrage noget, som øjet måske slet ikke havde set, men var af stor betydning, så kunstens værdi kom til at stå lysende klart for tilhørerne.

Mit første interview med Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var i 1988, hvor vi vandrede med en mikrofon og fulgte Hans Edvard Nørregaard-Nielsens professionelle karriere ved at begynde oppe i guldalderafdelingen på Glyptoteket, hvor han i en årrække havde været museumsinspektør. Derfra gik turen forbi Frederiksholms Kanal, hvor bl.a. billedhuggeren Freund havde boet og levet et kompliceret liv i skyggen af Thorvaldsen. Vandringen sluttede henne i Brolæggerstræde, hvor Hans Edvard Nørregaard-Nielsen skulle indtage sin nye stilling som direktør for Ny Carlsbergfondet.  Det blev siden til 25 driftige år i den smukt restaurerede Bryggergård.

Mange kirker, menighedsråd og museer har nydt godt af Hans Edvard Nørregaard-Nielsens interesse og gavmildhed. Ikke mindst AROS fik et godt skub fremad, da Ny Carlsbergfondet sikrede det nybyggede museum mulighed for at gøre gedigne kunstindkøb.

Hans Edvard Nørregaard-Nielsen. Tegnet af Claus Seidel i 1999,

Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var myreflittig og skrev utallige kunsthistoriske værker, hvor jeg ikke mindst ser hans lille ”Dansk Kunst” (1. udg. 1983) som genial og båret af ren kærlighed til kunsten.

Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var tillige forfatteren bag en række erindringsbøger fra det jyske, hvor han var født. Opvæksten havde ikke været nem.  ”Mands Minde” fra 1999 blev den første bog, som hurtigt fik et stort og bredt publikum også uden for kunsthistoriske kredse. Derefter fulgte flere bøger, der beskrev livet med kærlighed og tillige den sorg, som altid var isprængt Hans Edvard Nørregaard-Nielsens tale og tanker.

Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var som kunsthistoriker og skribent både før og efter sin tid. Han vidste det meste og skrev med følelse og hjerte, så det kunne forstås og uden behov for at hæfte det hele op på et fremmedgørende vokabularium. Det var ualmindeligt i de år.

Hans store viden, magt og indflydelse kunne selvfølgelig virke frygtindgydende og afskrækkende, men omme bag facaden bankede et hjerte hos et ualmindeligt engageret og kunstelskende medmenneske.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *