Modne damer i morgenkåbe.

∗ ∗ ∗ ∗

Modne damer i morgenkåbe på turné.

”Modne damer i morgenkåbe”. Ny, sjov, velinstrueret dansk komedie til alle kvinder på plus 45! En komedie, ja, men omme bag ved gemmer sig en tragedie.  For ”Modne damer i morgenkåbe” handler om noget ganske sørgeligt, om en tilsyneladende naturlov, der gør, at alle modne kvinder bliver usynlige for omverdenen. Kvinderne findes kun, hvis nogen skal bruge dem som babysittere eller til anden nyttig hjælp. Heldigvis liver de op i deres egne kvindecirkler, og så ved vi i øvrigt, at de er store kulturforbrugere. Det siger forestillingen dog ikke noget om og kommer heller ikke ind på, hvor vanskeligt det kan være at få lov at forblive på arbejdsmarkedet. Det må man slet ikke tale om. Det er politisk ukorrekt i dagens Danmark – både på teaterscenen og ude i virkeligheden. Men måske næste gang kan der skrives en komedie om det?

”Modne damer i morgenkåbe” handler om at være til og at være synlig, og hermed debuterer Ann Mariager som dramatiker. I mange år har hun bl.a. leveret tekster og sange til revyer og andre muntre sammenhænge. Men en fortløbende historie med karakterer, et spil på næsten et par timer, er et nyt gebet. Ann Mariager kan det sjældne at skrive vittigheder. Derved bliver denne for kvinder håbløse situation transformeret om til et spil, hvor publikum ler hele tiden. Mænd som kvinder ved premieren lørdag aften var på fra første sekund. For situationerne er tilsyneladende genkendelige, både når samtalen drejer sig om sex eller emnet er de sure mænd på sofaen – eller når damerne blander Disruption og Distortion sammen. Det er i øvrigt et fantastisk sandt generationsbillede.

Modne damer i morgenkåbe. Landsteatret. 2020. Foto: Erling Mølgaard.

Ann Mariager griber godt fat om problematikken. Sammen med instruktøren Pia Rosenbaum og de tre skuespillere Sofie Stougaard, Pernille Schrøder og Ann Hjort er vi på en munter weekend i Ystad på det store bade-og spahotel.  En fiks detalje: servicen er blevet automatiseret, så hotellet eksisterer kun igennem en sjov skånsk, mandlig højtalerstemme, der hele tiden beordrer kvinderne til nye aktiviteter, mens de naturligvis begynder at revse hinanden.  For sådan er det: sæt tre kvinder sammen, og det er uundgåeligt, at de begynder at kappes om at være den bedste mor, elskerinde eller blot kvinde. Her prøver de at holde tilbage, må kun tale om én sygdom, må kun nævne ét barnebarn, og den sociale placering er også dødsens farlig at komme ind på.  Derved bliver denne komedie også et reelt billede på omgangsformen imellem danskere. Vi snakker og snakker, men janteloven og de sociale indikatorer ligger nedenunder alt og sender små pile ud, når samtalen bliver farlig.

Komedien flyder flot, og de tre skuespillerinder leverer nogle meget sjove, sympatiske og ganske forskellige, men plausible, portrætter af modne, danske kvinder. Det er faktisk flot gået, og man genkender veninder i dem alle: Den joviale tager Pernille Schrøder sig af. Hun er glad for sin tilværelse som enlig kvinde, men kender til alle datingsider på nettet!  Sofie Stougaard er lykkelig med sin mand og voksne børn, men også hun er parat til at kaste sig ud i nattens muligheder med skånske mænd. Og så er der midtpunktet, den fraskilte,  spillet med elegant charme af Ann Hjort. Kvinden var træt af sin mand efter utallige år, men fik et chok, da han straks derpå fandt sig en ældre model. Igen har Ann Mariager sans for det ikke-stereotype.

Komedien kører i et veltimet, musikalsk tempo, der er ingen døde punkter, og alvoren titter frem af og til. Flot gået af Pia Rosenbaum og Ann Mariager samt skuespillere.

Forestillingen er på turné i hele landet med Landsteatret. Og bemærk: Her er der et teater, som ikke får statsstøtte, men må klare sin egen økonomi.  Dansk teater er en ganske uretfærdig størrelse. Nogle kan få lov at eksperimentere og spille avantgarde, andre bliver nødt til at være publikumsvenlige, for at bundlinjen kan forblive sort.  Derfor skal en forestilling som ”Modne Damer i morgenkåbe” være sjov og lidt frivol, ellers er der ikke fuldt hus hver aften fra Gedser til Skagen!

Forestillingen havde fortjent 5 stjerner, hvis det ikke var for den lidt lemfældige og gammeldags teknik. Med omtanke og knofedt kan det meste nemlig lade sig gøre i dag via lysdesign m.m.

Medvirkende: Sofie Stougaard, Pernille Schrøder, Ann Hjort

Instruktør: Pia Rosenbaum