Mustang

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Kvindeundertrykkelse i Tyrkiet.

Mustang er forrygende. Filmen var Frankrigs bidrag til dette års Oscar for Bedste ikke engelsksprogede film.  Den ungarnske film Sauls Søn løb af med prisen, men det kunne lige så godt have været Mustang. En spiddende kommentar til et stærkt kvindeundertrykkende patriarkalsk samfund i en tyrkisk by ved Sortehavets Kyst. Filmen er tyrkisksproget og har vundet priser over hele verden herunder en på Cannes Festivalen 2015 og en European Film Award. Og det er der god grund til.

Vi møder vores fem heltinder og forældreløse søskende Lale(14), Nur(15), Selma(16),Sonay(17) og Ece(21) på deres sidste skoledag før sommerferien. Glæden over den forestående ferie bliver kort. På vej hjem fra skole leger og pjatter de med nogle drenge fra skolen. Uskyldigt teenagesjov som en af landsbyens kvinder ser og tolker som anstødelig adfærd. Hun fortæller det til børnenes mormor og onkel, som pigerne bor hos.

Mustang pige med tante

Det er som om alting ændrede sig. Det ene øjeblik havde vi det rart, og i næste øjeblik var alt lort, sagt i første scene af filmens fortæller Lale. Lale er flokkens oprører, der nægter at lade sig tryne af fortidens konservative og patriarkalske holdninger. Rygtet om pigernes usømmelige adfærd rygtes i landsbyen. Søstrenes frihed indskrænkes. Mobiltelefoner og PCer inddrages. Tremmer bliver sat op for vinduer og døre. Deres hjem forvandles til et fængsel, hvor kun mormor og onklen har nøgler til friheden. Dagene går med kurser i hjemlige sysler som madlavning, dynestopning, vinduespudsning, rengøring m.v. Huset blev en konefabrik, som vi aldrig forlod, siger Lale.

Mustang Lale

De er skønne de piger. Smukke, stærke og meget fotogene. Inden for i huset går de klædt som piger i Vesten med stramme cowboybukser, korte kjoler og udslået hår. Så snart der kommer besøg, eller de får lov til at bevæge sig udenfor Fort Knox, har de den traditionelle kvindedragt på. Nu var det vores tur til at gå med uformelige lortebrune kjoler, siger Lale et sted i filmen. En efter en forsøger onklen at tvangsgifte pigerne bort til mænd, de ikke kender. Vi er med, når der bliver handlet med dem, som var de kvæg.

Mustang bryllup

Bag filmen står den 36 årige Deniz Gamze. Mustang er hendes debutfilm. Hun er født i Ankara, men har levet det meste af sit liv i Frankrig. Hun siger: Hver gang jeg kommer tilbage til Tyrkiet, føler jeg en begrænsning… Alt der bare nærmer sig feminisme, reducere stil et spørgsmål om seksualitet….Det livssyn tillægger… erotiske spændinger til selv det mest banale og viser… neokonservatismens absurditet.

Det Gamze, ud over en sønderrivende kritik af de nye konservative kvindeundertrykkende kræfter i Tyrkiet, formår med sin film er, at gøre opmærksom på kvindernes manglende rettigheder udenfor de store byer som Istanbul og Ankara. Og så gør hun det med humor. Man forlader ikke biografen med et tungt hjerte, selv om emnet bestemt giver anledning til det. Flere af pigerne har et imponerende mod til at tage kampen op mod patriarkatet. Mustang er et gribende, sprudlende, forfriskende portræt af kvinders vilkår i Tyrkiet i dag. Det er derudover en visuel imponerende smuk og farverig film. En film man bliver klogere af. Kan anbefales til begge køn.

Instruktør: Deniz Gamze

Trailer: Scanbox Entertainment

Premiere: 31 marts 2016