My Salinger Year

∗∗∗

Vi befinder os i midten af 90erne på New Yorks litterære scene.

Den i virkeligheden anerkendte journalist og forfatter Joanna(Magaret  Qualley) fik i 1996 efter have studeret engelsk litteratur, et job som sekretær på et af NY’s mest prestigefyldte forlag. Her var hendes hovedopgave at besvare fanmail til forfatteren DJ. Salinger, der er kendt for sin bog fra 1951 The Catcher in the Rye og forlagets mest berømte kunde. “My Salinger Year” handler om hendes korte tid på forlaget samt hendes egne ambitioner om selv at kunne leve af forfatter gerninger.

90erne var en anden tid. PC’er var i sin vorden, og forlagets direktør Margarat( Sigourney  Weaver) understreger til jobsamtalen, at de kun bruger gammeldags skrivemaskiner på forlaget. Så hvis Joanna skal gøre sig forhåbninger om et job, skal hun mestre hakkebrættet til perfektion.

Plakat::Another World Entertainment

Jobsamtalen er ikke just behagelig. Magarat er mildest talt uforskammet og nedladende. Man priser sig lykkelig for, at vi i Danmark har en mere imødekommende kultur, når det drejer sig om ansættelsessamtaler. Margarat siger rent ud, at hun ikke er interesseret i en medarbejder, der har ambitioner om selv at blive forfatter. Som hun lakonisk siger forfattere er de værste sekretærer. Joanna benægter derfor hårdnakket, at hun skulle have ambitioner i den retning.

Da Joannas opgave med at behandle Salingers omfangsrige fan-mail består i at sende et standardsvar og bagefter makulere de tilsendte breve, får Joanna på et tidspunkt nok af at smide de mange fans breve ud. Det er ikke rimeligt mener hun, når fans har gjort sig umage med at skrive til ham. Snart begynder hun selv at skrive personlige svar til Sallingers fans, samtidig med, at hun langsomt bliver mere og mere overbevist om hvilken vej hendes egen karriere skal gå.

Som filmen skrider frem, kan man ikke lade være med at tænke på The Devil Wears Prada(2006) med Meryl Streep og Anne Hathaway i hovedrollerne som Miranda og Andy. Her var der tale om et fashionabelt modemagasin, hvor Miranda som chefredaktør gjorde alt, hvad hun kunne, for at skræmme og nedgøre den nyansatte uerfarne sekretær Andy. Lighederne mellem de to film er slående. Den tyraniske chef, som gang på gang behandler sin underdanige sekretær nedladende.

Filmen bygger på bogen My Salinger Year skrevet af Joanna Rakoff om hendes egne oplevelser som ansat på et prestigefyldt forlag i New York.

Visuelt er der nogle flotte skud fra NY herunder Manhattan. En ren fornøjelse at se på.

Emnet er interessant: En ung kvinde, der brænder for at blive forfatter, og vil gøre ALT for at nå sit mål. Men som filmen skrider frem bliver handlingen både rodet og indforstået. Der er for mange sidehistorier. Sallinger ser vi ikke noget til. Vi hører ham tale en enkelt gang med Joanna i telefonen, hvor hun nærmest er lamslået, da hun får ham i røret..

Sigourney Weaver yder en flot præstation som den koleriske Margarat , det samme gør Magaret  Qualley som Joanna, der langsomt finder ud af hendes vej frem.

Grundlæggende handler filmen om at gå efter sine drømme og være vedholdende i jagten på lykken. Det kan man kun være enig i.

Instruktør: Philippe Falardeau